Armia USA otrzymała pierwszy ze swoich nowych samolotów High Accuracy Detection and Exploitation System (HADES), oparty na cywilnym Bombardierze Global 6500. HADES ma zastąpić zróżnicowaną flotę turbośmigłowych samolotów do wywiadu, nadzoru i rozpoznania (ISR), HADES będzie latał wyżej, szybciej i dalej oraz będzie wyposażony w większą ilość czujników.
Pierwszy samolot HADES został oficjalnie przekazany dzisiaj w zakładach Bombardier Defense w Wichita w stanie Kansas w USA. Uroczystość odbyła się z udziałem wiceprezesa firmy Steve’a Patricka, a także generała armii Anthony’ego Hale’a, zastępcy szefa sztabu ds. wywiadu.
Global 6500 z nowoczesną elektroniką jest odpowiedzią do priorytetowych wymagań wywiadowczych. HADES jest centralnym punktem strategii gromadzenia danych armii USA, a Global 6500 to platforma, która ożywia tę strategię.
Maszyna ta ma zapewnić zasięg, ładowność, prędkość i wytrzymałość, aby dostarczać terminowe, istotne i responsywne możliwości dla pełnego spektrum wymagań dotyczących gromadzenia danych armii i sił sojuszniczych.
Prace integracyjne nad samolotem HADES są realizowane przez Sierra Nevada Corporation (SNC) na mocy początkowego kontraktu o wartości 93,5 mln USD, chociaż ostatecznie może on wzrosnąć do 991,3 mln USD w ciągu 12 lat.
Nie jest również znane, ile samolotów HADES zostanie ukończonych, chociaż armia wspomniała o planach zakupu floty co najmniej 14 samolotów odrzutowych, a potencjalnie nawet 16.
Jak wspomniał Anthony Hale, zasięg i prędkość Global 6500 pozwolą mu szybciej przemieszczać się do bardziej oddalonych obszarów operacyjnych, a po dotarciu tam, pozostać na stanowisku dłużej lub przełączyć się na inne zadania. Może to być szczególnie istotne w przypadku przyszłych ewentualności na teatrze działań wojennych na Pacyfiku.
Pełny zestaw czujników HADES będzie obejmował kamery elektrooptyczne i podczerwone, a także systemy wywiadu sygnałowego (SIGINT).
Pełny zakres czujników satelity HADES pozostaje nieznany, wiemy jednak, że zaawansowany radar z syntetyczną aperturą ASARS- 2B (Advanced Synthetic Aperture Radar System- 2B) firmy Raytheon odegra kluczową rolę w jego możliwościach głębokiego wykrywania.
HADES ma zastąpić starsze platformy wywiadowcze, takie jak samoloty RC-12 Guardrail oraz inne systemy SIGINT, oferując większą precyzję i efektywność.