W odpowiedzi na rosnącą konkurencję na rynku chińskim, BYD znów zwiększa swoją flotę statków-car‑carrier. Niedawno do portfela firmy dołączył piąty statek, BYD XI’AN – potężny ro‑ro o pojemności 9 200 pojazdów, napędzany technologią dwupaliwową LNG, zdolną osiągnąć prędkość 19 węzłów.
To nie tylko skok technologiczny, ale też strategiczny – BYD przyspiesza eksport do Europy, Ameryki Łacińskiej i Azji, wspierając ambitne plany podwojenia sprzedaży zagranicznej do 2030 roku.
Kontrola nad logistyką pozwala firmie zredukować koszty transportu o 30–40 % i przyspieszyć dostawy – car-load co 30 sekund staje się realnym rytmem działania.
Tesla i Baidu w wyścigu po autonomiczny taxi
Równolegle technologia autonomiczna nabiera tempa. Baidu prezentuje imponujący wzrost – flota Apollo Go przekroczyła właśnie 1 000 pojazdów, z ponad 1,4 mln przejazdów w pierwszym kwartale, przy wzroście o 75 % rdr.
W Wuhan codziennie kursują w pełni bezzałogowe taxi L4, a liczba przejazdów już przekroczyła 11 mln. Do czego konkretnie dążą? Celują w globalny przełom – testy w Hongkongu, a już wkrótce starty w Singapurze, Malezji, na Bliskim Wschodzie, w Europie, Szwajcarii i Turcji, korzystając z modelu „asset‑light” i lokalnych partnerstw.
Tesla z kolei dalej wspomina swój robotaxi w Teksasie, ale to Baidu i Waymo de facto przejmują realne ośrodki wczesnego wdrożenia — jak San Francisco i Wuhan – i zbierają dane w codziennych operacjach.
Chiński ekosystem technologiczny – od ładowania po bezpieczeństwo
Warto zwrócić uwagę, że model wzrostu BYD i Baidu wpisuje się w szerszą strategię Chin – od pionierskich układów scalonych SemiDrive dostarczanych do Europy, przez modernizację chipów motoryzacyjnych na poziomie 100 % do 2027 roku, aż po sztuczną inteligencję pokładową.
Net-net, Chiny budują kompletne zaplecze technologiczne – od hardware’u przez oprogramowanie, po logistykę – który pozwala ich firmom osiągać przewagę konkurencyjną na globalnej arenie.
Co to oznacza dla rynku EV i mobilności?
To już nie testy – to ofensywa. BYD i Baidu wykuwają w praktyce fundamenty dla nowych modeli biznesowych: EV + logistyka + robotaxi. W efekcie Europa, Ameryka i reszta świata staną w obliczu chińskich graczy, którzy nie tylko obniżają ceny, ale również oferują kompletne rozwiązania.
Przewagę zyskują firmy o pionowym łańcuchu dostaw i globalnych aspiracjach – a to właśnie BYD i Baidu. Jeśli konkurenci, tacy jak Tesla, chcą zachować tempo, muszą odpowiedzieć inwestycjami w logistykę i technologię autonomiczną.