Gdy społeczność graczy żywo dyskutuje o tym, czy Grand Theft Auto VI będzie działać w 60 FPS, były deweloper Rockstar – Obbe Vermeij – tłumaczy, dlaczego firma może celować w stabilne 30 FPS na konsolach.
Według niego wybór takiego rozwiązania to „trade-off”, czyli świadomy kompromis między liczbą klatek na sekundę a jakością grafiki.
W 30 FPS możliwe jest renderowanie aż dwukrotnie większej liczby wielokątów w scenie w porównaniu do trybu 60 FPS.
Większa jakość świata, mniej liczby FPS
Vermeij podkreśla, że GTA, jako rozbudowany tytuł sandboxowy, opiera się przede wszystkim na detalach i immersji, a nie rywalizacji wymagającej szybszego odświeżania.
W związku z tym – choć 60 FPS to standardowe oczekiwanie – gracz może faktycznie preferować tryb bardziej efektowny wizualnie, nawet jeśli oferuje mniej klatek na sekundę.
Czy PS5 Pro zapewni 60 FPS?
Według przecieków, jedynie ulepszona wersja PlayStation 5 Pro może umożliwić działanie GTA 6 w 60 FPS. Sony wraz z Rockstar rzekomo współpracują nad technologią Spectral Super Resolution (PSSR) i lepszym skalowaniem, by osiągnąć wyższą wydajność graficzną w trybie Pro, planowanym na premiery w maju 2026 roku.
Jednak specyfikacje CPU PS5 Pro mają niewielką przewagę nad oryginalną konsolą, co – według niektórych analityków – wciąż znacząco ogranicza możliwości osiągnięcia płynnych 60 FPS w GTA 6.
Poglądy byłych twórców i ich ograniczenia
Choć wypowiedzi Obbe Vermeija czy Mike’a Yorka oferują wartość i kontekst historyczny (York był animatorem przy GTA V i Red Dead Redemption 2), to należy pamiętać, że obaj opuścili Rockstar lata temu. Ich opinie traktowane są jako spekulacja, nie potwierdzone informacje od Rockstar.
Zwłaszcza Mike York wspomniał, że nie wie, co dzieje się obecnie w siedzibie studia, i że jego stwierdzenia opierały się na własnych doświadczeniach i analizie starej architektury silnika gry.
Co to oznacza dla gracza?
Oczekując premiery GTA 6 (zaplanowanej na 26 maja 2026 r.), gracze muszą zadać sobie pytanie: czy wolę najwyższą jakość detali i efektów, nawet przy 30 FPS, czy też wolę płynność kosztem perfidnego renderingu?
Pierwszy tryb może być dostępny na konsolach bazowych od razu, natomiast 60 FPS może stać się możliwe dopiero po kilku aktualizacjach lub na PC, gdzie optymalizacje i silniki AI będą sprzyjać wyższej liczbie klatek.