Tesla rozwija swój kolejny system Full Self Driving, znany jako HW5 lub AI5. Ma on oferować prawie 3–5 razy większą moc obliczeniową niż istniejący HW4 (AI4), zużywając do 800 W w trybie intensywnego działania — znacznie więcej niż HW4 (160 W) i HW3 (100 W).
Masowa produkcja aut z AI5 planowana jest na koniec 2026 roku, a pierwsze pojazdy mają to rozwiązanie otrzymać dopiero w tym okresie.
W jaki sposób eksportowe restrykcje wpływają na AI5?
Amerykańskie ograniczenia eksportowe dotyczące zaawansowanych chipów AI nakładają limity zarówno na ilość, jak i wydajność sprzętu eksportowanego do wielu państw.
Według raportów, chip AI5 ma być tak wydajny, że Tesla będzie musiała świadomie ograniczyć jego moc lub możliwości dla rynku międzynarodowego, aby zmieścić się w tych regulacjach.
Czy Tesla „okroi” AI5?
Tak – analiza sugeruje, że Tesla może wprowadzić wersje HW5 o obniżonej wydajności (tzw. „gimped”) dla eksportu. Elon Musk ma nadzieję, że limit eksportowy zostanie w przyszłości złagodzony, co pozwoli zaoferować pełen potencjał AI5 także poza rynkiem USA.
Jak dobrze AI4 radzi sobie dziś?
Obecny HW4 (AI4), zainstalowany już w nowych Modelach Y i robotaxi Tesli, jest wystarczająco mocny, by obsługiwać FSD w trybie bez nadzoru kierowcy (Unsupervised FSD).
Tesla kontynuuje rozwój tego systemu, a HW4 stanowi bazę dla obecnych funkcjonalności autonomii.
Co to oznacza dla klientów Tesli?
Posiadacze aut z HW4 mogą czuć się pewnie — ich system jeszcze przez lata pozostanie w pełni kompatybilny z rozwojem FSD.
Jednak przyszła generacja AI5 przyniesie większe możliwości technologiczne i wydajnościowe — nawet jeśli w międzynarodowym wolumenie będą to okrojone wersje.
Tesla może też preferować sprzedaż nowych pojazdów z AI5, zamiast kosztownej modernizacji starszych aut. Taką strategię widziano już w przypadku HW3 i HW4.
Tesla nie tylko rozwija najnowszy chip AI na potrzeby autonomii, ale też musi lawirować między innowacją a regulacjami eksportowymi.
Dla użytkowników to ważny sygnał: przyszłość FSD może różnić się w zależności od regionu — a pełnię mocy AI5 może dać jedynie rynek amerykański lub kraje z wyższymi limitami.