Koniec dominacji koreańskiego giganta
Po ponad dekadzie nieprzerwanego przywództwa Samsung musi ustąpić miejsca Apple na szczycie globalnego rynku smartfonów. Według najnowszych prognoz firmy analitycznej Counterpoint Research, w 2025 roku gigant z Cupertino wysłał do sprzedaży ponad 243 miliony iPhone’ów, zdobywając 19,4 procent udziału w światowym rynku. Samsung, dotychczasowy lider, odnotował 235 milionów wysłanych urządzeń, co przekłada się na 18,7 procent rynku. To pierwsza zmiana warty od 2011 roku, kiedy to Apple ostatni raz zajmował pozycję numer jeden w tej kategorii.

iPhone 17 kluczem do sukcesu
Seria iPhone 17, zaprezentowana we wrześniu 2025 roku na konferencji „Awe Dropping” w Apple Park, okazała się strzałem w dziesiątkę. W trzecim kwartale sprzedaż nowych modeli wzrosła o 9 procent w porównaniu z poprzednią generacją iPhone 16. Co więcej, w ciągu pierwszych czterech tygodni od premiery w Stanach Zjednoczonych popyt był wyższy o 12 procent, a w Chinach aż o 18 procent rok do roku. Polska premiera iPhone’a 17 przypadła na 19 września 2025 roku, przy cenach startujących od 3599 złotych za wersję podstawową.
Cykl wymiany urządzeń sprzyja Apple
Kluczowym czynnikiem wpływającym na wzrost sprzedaży Apple jest moment wymiany smartfonów przez użytkowników, którzy kupili swoje urządzenia podczas pandemii COVID-19. Analitycy Counterpoint zwracają uwagę, że między 2023 a drugim kwartałem 2025 roku sprzedano 358 milionów używanych iPhone’ów, a ich właściciele prawdopodobnie będą skłonni do zakupu nowych modeli w najbliższych latach. Samsung tymczasem mierzy się z rosnącą konkurencją chińskich producentów w segmencie budżetowym i średnim, co utrudnia odzyskanie pozycji lidera.
Apple utrzyma przewagę do 2029 roku
Prognozy wskazują, że Apple nie tylko utrzyma pozycję lidera w 2025 roku, ale będzie dominować na rynku globalnym przynajmniej do 2029 roku. Firma z Cupertino planuje dalszą ekspansję portfolio, wprowadzając między innymi budżetowy model iPhone 17e w 2026 roku oraz składanego iPhone’a. Dodatkowo zapowiedziane usprawnienia asystenta Siri oraz zapowiadana na 2027 rok gruntowna redesignizacja iPhone’a mają umocnić pozycję marki. Samsung, mimo że również planuje wzrost wysyłek o 4,6 procent rok do roku, będzie musiał intensywnie walczyć o odzyskanie szczytu.

