Każdy kto grał w Grand Theft Auto wie, jak wielki wpływ na grę ma radio, ale ta funkcja prawie nie znalazła się w oryginalnym tytule. Tylko dzięki walce działu dźwiękowego w DMA Design (poprzednik Rockstar Games i oryginalny twórca Grand Theft Auto) gracze mogą cieszyć się stacjami radiowymi, a seria GTA stała się sławna dzięki ścieżce dźwiękowej.
Niezależnie od tego czy jesteś graczem, który lubi improwizować przy utworach z którejkolwiek z wielu stacji radiowych Grand Theft Auto V, z których każda ma swój własny gatunek i ton muzyki, czy po prostu wolisz słuchać różnych reklam i talk-show, które budują satyryczną historię świata, radio dodaje wiele do atmosfery i historii serii.
Skręcanie, aby rozjechać niewinnego pieszego, nie byłoby takie samo bez patriotycznie odtwarzanej reklamy Ammu-Nation w tle, a także przedzieranie się przez znaki drogowe i skrzynki pocztowe podczas słuchania wywiadów ze słynnym Lazlowem naprawdę podkreśla absurdalność serii GTA.
Jednak jak swego czasu informował PC Gamer na początku DMA Design nie spodobał się pomysł stacji radiowych i projektant dźwięku Colin Anderson musiał się sporo namęczyć, żeby je dodać. Radio w grze było jeszcze małym eksperymentem, kiedy Anderson przedstawił pomysł Craigowi Connerowi, muzykowi i członkowi DMA.
Connerowi spodobał się ten pomysł, ponieważ oznaczał, że nie musiał się ograniczać do jednego gatunku muzyki. Jednak ścieżka dźwiękowa pierwszej gry Grand Theft Auto miała być oparta na MIDI, aby spełnić surowe ograniczenia pamięci N64.
Kiedy jednak pomysł na wydanie gry (jako portu PlayStation) na konsoli Nintendo 64 został anulowany, DMA Design włączył funkcję stacji radiowych i wykorzystał dźwięk o jakości CD, aby lepiej odtworzyć stacje radiowe w prawdziwym życiu.
Podczas gdy pierwsza gra GTA miała tylko stacje muzyczne, reklamy i segmenty talk-show nie zostały wprowadzone aż do sequela. Pierwsza gra również wykorzystywała tylko muzykę bez licencji, ale studio zaczęło licencjonować popularną muzykę do kolejnych edycji GTA.
Wykorzystanie licencjonowanej muzyki z prawdziwego świata wyrzuciło pomysł DMA, aby seria była osadzona w alternatywnym wszechświecie. Anderson był tym faktem rozgoryczony i powiedział, że „zasadniczo zniszczyło to czystość wizji twórczej”, ale pomogło to również ukształtować Grand Theft Auto jako kąśliwą satyrę, którą gracze znają do dzisiaj.
Sceneria każdej z gier wpłynęła na radio, wykorzystując je jako narzędzie do budowania świata. Podczas gdy współzałożyciele Rockstar, Sam Houser i Terry Donovan, chcieli umieścić licencjonowaną muzykę w swoich grach, aby podnieść status gry, Anderson chciał użyć nowej, zlokalizowanej muzyki, aby spróbować powstrzymać upadek przemysłu muzycznego pod koniec lat 90. Anderson nie spełnił swojego życzenia, ale Grand Theft Auto 2 zrealizowało jego koncepcje dotyczące reklam i talk-show.
Radio w grach Grand Theft Auto ma ogromny wpływ na przesadną, parodystyczną naturę gier, która nabrała rozpędu w teraźniejszości. Audycje talk-show przyglądające się bardzo realnym problemom w swoim przesadnym tonie, ale i popularnej muzyki jest wystarczająco dużo, aby zaspokoić gusta praktycznie każdego. Radio w GTA naprawdę zmieniło grę w dużym stopniu i na lepsze.