Tesla stoi w obliczu największego wzrostu ryzyka w funkcjonowaniu od lat. W drugim kwartale 2025 r. przychody spadły o około 12–13%, a sprzedaż samochodów spadła o ok. 13–16% rok do roku, co przyniosło firmie spadek zysków i marż operacyjnych (przychód wyniósł ~22,5 mld USD, a marża operacyjna – zaledwie ~4%).
To właśnie słabnący fundament tradycyjnego biznesu motoryzacyjnego napędza ewolucję strategii firmy.
Od samochodów do robotów: nowy plan Muska
Elon Musk konsekwentnie oddala markę od definicji „producenta aut”. W trakcie wyników Q2 i w publicznych wystąpieniach, Musk podkreślił, że kluczowe przyszłe źródło przychodów to robotaxi oraz humanoidalny robot Optimus, a nie sprzedaż aut.
W Austin uruchomiono testowo usługę Robotaxi, a plan ekspansji w USA zakłada objęcie około połowy populacji kraju do końca 2025 roku, choć przeszkody regulacyjne pozostają znaczące.
Coraz mniej aut, coraz więcej AI
Sprzedaż samochodów i przychody z EV regulacyjnych kredytów znacznie się skurczyły. Amerykańska ustawa „One Big, Beautiful Bill” zakończyła dopłaty 7 500 USD i kończy przychody z emisji kredytów – to zważywszy na rosnące cła i konkurencję m.in. ze strony BYD – mocno osłabiło fundamenty biznesu samochodów Tesla.
Śladem sceptycyzmu: jak oceniają analitycy i konsumenci
Bank of America, Piper Sandler i Wedbush obniżyły oczekiwania dotyczące wyników Tesli, powołując się na przeszkody takich jak cła, brak dopłat i rosnącą konkurencję.
W badaniach konsumenckich Tesla uzyskała najniższy poziom zaufania spośród wszystkich wiodących marek EV w USA, z oceną netto -8 proc. i negatywną percepcją rosnącą w ciągu miesięcy.
Technologie przyszłości zamiast tanich modeli
Dotychczasowe plany budżetowego samochodu poniżej 30 000 USD zostały porzucone. Tesla woli przesunąć inwestycje w produkty jak kosztowo wydajny Cybercab, zapowiedziany jako autonomiczny robotaxi mający wejść do produkcji przed 2027 rokiem.
Równocześnie inwestycje w Optimus planowane są na rok 2026, z docelową produkcją setek tysięcy robotów miesięcznie.
Tesla jako platforma technologiczna
Tesla z tradycyjnego producenta samochodów coraz szybciej przeistacza się w firmę technologiczną skupioną na AI, usługach autonomicznych i robotyce.
To ryzykowne przesunięcie, w czasie gdy tradycyjna sprzedaż spada i rośnie konkurencja z Chin.
Jej wartość rynkowa opiera się obecnie na oczekiwaniach co do przyszłych technologii, a nie wynikach obecnego biznesu samochodowego.