Baterie litowo-jonowe stanowią kluczowy element samochodów elektrycznych, a ich koszt odgrywa istotną rolę w cenie końcowej pojazdu.
Zrozumienie struktury kosztów tych baterii pozwala lepiej zrozumieć dynamikę rynku elektromobilności.
Średni koszt baterii do samochodu elektrycznego
W 2021 roku średni koszt ogniwa baterii wynosił 101 USD za kWh, podczas gdy pełny pakiet baterii osiągał cenę 132 USD za kWh. Dla porównania, w 2010 roku koszt ten wynosił aż 1 200 USD za kWh, co oznacza znaczący spadek cen w ciągu dekady.
Struktura kosztów baterii
Najdroższym komponentem baterii jest katoda, która odpowiada za około 51% całkowitego kosztu ogniwa. Katoda, będąca dodatnio naładowaną elektrodą, odgrywa kluczową rolę w wydajności i bezpieczeństwie termicznym baterii.
Jej skład zależy od zastosowanej chemii ogniwa i może obejmować materiały takie jak fosforan litowo-żelazowy, tlenek litowo-niklowo-manganowo-kobaltowy czy tlenek litowo-niklowo-kobaltowo-glinowy.
Pozostałe elementy baterii stanowią 49% kosztów, z czego proces produkcji odpowiada za 24%. Anoda, zazwyczaj wykonana z grafitu naturalnego lub syntetycznego, stanowi około 12% kosztu ogniwa.
Grafit jest tańszy w porównaniu z materiałami używanymi w katodach, co wpływa na niższy koszt anody.
Wpływ spadku cen na rynek
Obniżenie kosztów baterii ma bezpośredni wpływ na cenę samochodów elektrycznych, czyniąc je bardziej dostępnymi dla konsumentów.
Wraz z postępem technologicznym i zwiększoną skalą produkcji, oczekuje się dalszego spadku cen baterii, co może przyspieszyć adopcję pojazdów elektrycznych na globalnym rynku.
Zrozumienie struktury kosztów baterii jest kluczowe dla producentów i konsumentów, ponieważ wpływa na decyzje dotyczące produkcji, zakupu i rozwoju technologii w sektorze elektromobilności.