Niemiecki producent znany jest z wprowadzania na rynek innowacyjnych technologii, a jedną z perełek tych technologii jest system LaserLight, który zrewolucjonizował reflektory spod znaczka BMW.
Zaprojektowane z myślą o naszym bezpieczeństwie, pomagają widzieć dalej i lepiej w nocy, bez oślepiania pojazdów nadjeżdżających z naprzeciwka i bez użycia jakichkolwiek przycisków lub przełączników. BMW reklamuje je jako najmocniejsze reflektory, świecące do dziesięciu razy jaśniej niż w przypadku konwencjonalnych diod LED, a jednocześnie zużywające mniej energii.
Technologia ta została po raz pierwszy zaprezentowana w 2011 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie, a pierwszym modelem BMW w którym ją zastosowano, był innowacyjny i szybki sportowy model i8.
Pomysłodawcą świetlnej innowacji BMW był dr Abdel Hanafi, który wcielił projekt w życie przy pomocy dr Helmuta Erdla, który w 2014 roku otrzymał za to osiągnięcie słynną nagrodę Leibinger Innovation Award.
Zanim przejdziemy do szczegółów działania, musimy ze smutkiem poinformować, że technologia LaserLight nie umożliwia kierowcom strzelania laserami do nadjeżdżających pojazdów, jak mogłoby się niektórym wydawać. Chociaż ta funkcja przypominająca Gwiezdne Wojny czasami byłaby przydatna do usprawniania ruchu na polskich drogach…
Zamiast tego reflektor wyposażony w tę technologię kieruje trzy monochromatyczne, niebieskie wiązki światła laserowego przez szereg lusterek znajdujących się w głównej obudowie klosza lampy.
Światło kierowane jest dalej poprzez soczewkę wypełnioną żółtym fosforem. Niebieskie światło lasera oddziałuje z żółtym fosforem i generuje niezwykle jasne, białe światło skierowane w stronę drogi.
Światło laserowe jest do dziesięciu razy jaśniejsze niż światło generowane przez konwencjonalne reflektory LED. Zespół tej technologii laserowej jest niewielki, dzięki czemu całkowity rozmiar obudowy jest kompaktowy i zapewnia elegancki wygląd, taki jaki widzimy w obecnych modelach.
Kolejnym kluczowym czynnikiem tego innowacyjnego systemu jest wydajność. W porównaniu do tradycyjnych systemów potrzebuje o 30% mniej energii do działania.
BMW przyznaje, że ponieważ technologia ta jest jaśniejsza niż te stosowane w konwencjonalnych reflektorach, może rozpraszać uwagę w środowisku miejskim.
Z tego powodu system laserowy jest aktywny tylko przy prędkościach powyżej 60 km/h i tylko w całkowitej ciemności otoczenia.
Zwiększenie widoczności na drodze dzięki temu udoskonaleniu wykładniczo poprawia bezpieczeństwo. Zintegrowany system kamer na podczerwień współpracuje z reflektorami, wykrywając pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka. Wysyła sygnał do centrali sterującej, która automatycznie przyciemnia reflektory, bez konieczności ingerencji kierowcy.
Jeśli system kamer wykryje przeszkodę na drodze, np. zatrzymany pojazd, pieszego lub zwierzę, reflektory skierują wiązkę światła bezpośrednio na obiekt w odległości do 92 metrów.
Kolejną szczególnie przydatną funkcją jest możliwość przewidywania nadchodzących zakrętów na drodze, komunikując się z modułem GPS samochodu.
Zatwierdzenie tej technologii do użytku na drogach w USA zajęło kilka lat, a obecnie jest ona dostępna (i legalna) w samochodach takich jak X5, nowa seria 5, 7 czy 8.
LaserLight jest przykładem zaangażowania bawarskiego producenta samochodów w innowacje i bezpieczeństwo. Przyszłość rysuje się w jasnych barwach dla tego systemu, gdyż BMW rozwija go i udoskonala, stosując go w większej liczbie swoich samochodów, a nawet motocykli (model K1600GTL).