Close Menu
    Najnowsze

    Nubia Z80 Ultra: premiera flagowca z aparatem godnym profesjonalisty

    06/11/2025

    Koniec z wychodzeniem z czatu! Snapchat wprowadza funkcję, na którą wszyscy czekali

    06/11/2025

    1000 KM mocy? Audi Concept C ukrywa sekret, który zszokowuje inżynierów Tesli

    06/11/2025
    Popularne

    Gdzie znaleźć klucz Windows 10 i 11? Wyjaśniamy!

    12/06/2025

    Ranking najbardziej niezawodnych samochodów: Które auta są naprawdę „nie do zdarcia”?

    11/03/2025

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Kontakt
    • Reklama
    Facebook X (Twitter)
    TechFuture.plTechFuture.pl
    • Technologia
      1. Smartfony
      2. Tablety
      3. Gadżety
      4. Internet
      5. Wszystko

      Nubia Z80 Ultra: premiera flagowca z aparatem godnym profesjonalisty

      06/11/2025

      OnePlus szykuje przystępny flagowiec ze Snapdragon 8 Gen 5

      03/11/2025

      Zapomnij o ładowarce! Realme C85 Pro wytrzyma 3 dni i możesz z nim nurkować? To nie żart!

      03/11/2025

      Redmi Turbo 5 z baterią 9000 mAh – koniec lęku przed rozładowaniem

      03/11/2025

      POCO szykuje BOMBĘ! Nowy tablet z tym procesorem ROZNIESIE rynek

      06/11/2025

      iPad mini OLED – rewolucja w kieszeni. Apple szykuje najmocniejszy kompaktowy tablet

      30/10/2025

      Rewolucja w notatkach? Onyx Boox Note Air5 C łączy kolorowy E Ink 10,3” z magnetyczną klawiaturą

      26/10/2025

      iQOO Pad 5e: Bestia dla graczy czy po prostu szybki tablet? Znamy specyfikację!

      21/10/2025

      iFixit w szoku! Ten smartwatch Google dostał ocenę, która ZAWSTYDZA całą konkurencję

      06/11/2025

      1700 zł za urządzenie, które może uratować Ci życie – czy Huawei Watch D2 to przyszłość medycyny?

      06/11/2025

      JBL Junior Free – rewolucja w słuchawkach dla najmłodszych użytkowników

      05/11/2025

      17 dni bez ładowania i nurkowanie na 45 metrów – czy T-Rex 3 Pro to król sportowych zegarków?

      05/11/2025

      Awaria AWS sparaliżowała internet. Poznaliśmy przyczynę

      02/11/2025

      Masowy wyciek danych z SuperGrosz.pl. Minister cyfryzacji ostrzega użytkowników

      02/11/2025

      WhatsApp w końcu trafia na Apple Watch – Meta testuje dedykowaną aplikację

      02/11/2025

      Threads wprowadza rewolucyjną funkcję zatwierdzania komentarzy – koniec z trollami i spamem

      31/10/2025

      Nubia Z80 Ultra: premiera flagowca z aparatem godnym profesjonalisty

      06/11/2025

      iFixit w szoku! Ten smartwatch Google dostał ocenę, która ZAWSTYDZA całą konkurencję

      06/11/2025

      1700 zł za urządzenie, które może uratować Ci życie – czy Huawei Watch D2 to przyszłość medycyny?

      06/11/2025

      POCO szykuje BOMBĘ! Nowy tablet z tym procesorem ROZNIESIE rynek

      06/11/2025
    • Komputery
      1. Laptopy
      2. PC
      3. Gaming
      4. Wszystko

      MacBook A18 Pro będzie najtańszym laptopem Apple od lat

      11/08/2025

      Surface laptop 5G – mobilność nowej generacji w biznesie

      23/07/2025

      Emdoor xCaim to laptop z AI i drugim niezwykle przydatnym ekranem

      22/03/2025

      Lenovo Yoga Slim 9i. Pierwszy laptop z kamerą ukrytą pod taflą ekranu

      13/02/2025

      Red Dead Redemption 2 z funkcją, na którą czekali wszyscy. Napady na banki nareszcie dostępne!

      03/11/2025

      Cyberpunk 2077 z kozackim modem. Gra wygląda jeszcze lepiej!

      02/11/2025

      Razer i Valve łączą siły: legendarny skin CS2 Dragon Lore na sprzęcie gamingowym

      02/11/2025

      Fallout 4 idzie w ślady Skyrima! Nadchodzi Anniversary Edition z setkami dodatków

      26/10/2025

      Red Dead Redemption 2 z funkcją, na którą czekali wszyscy. Napady na banki nareszcie dostępne!

      03/11/2025

      Cyberpunk 2077 z kozackim modem. Gra wygląda jeszcze lepiej!

      02/11/2025

      Razer i Valve łączą siły: legendarny skin CS2 Dragon Lore na sprzęcie gamingowym

      02/11/2025

      ASUS PE3000N – miniaturowa elektrownia mocy AI z NVIDIA Jetson IGX Thor T5000 zmienia zasady gry w robotyce

      30/10/2025
    • Moto

      1000 KM mocy? Audi Concept C ukrywa sekret, który zszokowuje inżynierów Tesli

      06/11/2025

      Nie uwierzysz, co odpada z nowego Cybertrucka! Tesla znów wzywa do serwisów.

      03/11/2025

      Navee XT5 Pro – hulajnoga terenowa z 2200W mocy i 75 km zasięgu podbija rynek

      01/11/2025

      Rewolucja w Twojej kieszeni: Nowa aplikacja myAudi z AI to Twój osobisty pilot

      24/10/2025

      Rewolucja w bateriach! Elastyczne ogniwo z Chin może zrewolucjonizować rynek aut elektrycznych

      09/10/2025
    • Militaria

      Pociski Tomahawk – amerykańska broń precyzyjna, która może zmienić losy wojny w Ukrainie

      31/10/2025

      Pentagon dał zielone światło: Pociski Tomahawk dla Ukrainy czekają na decyzję Trumpa

      31/10/2025

      Rosja płaci fortunę za walkę. Ile można zarobić na wojnie w Ukrainie?

      15/10/2025

      Polska dostaje „oczy w kosmosie” – w listopadzie start pierwszych wojskowych satelitów

      01/10/2025

      Czy Chiny rzeczywiście zestrzeliły meteoryt nad swoim terytorium? Mamy film!

      14/09/2025
    • AI

      Koniec z wychodzeniem z czatu! Snapchat wprowadza funkcję, na którą wszyscy czekali

      06/11/2025

      Samsung zbuduje megafabrykę sztucznej inteligencji. Użyje do tego ogromną ilość chipów NVIDIA

      02/11/2025

      OpenAI Sora rewolucjonizuje tworzenie wideo: Funkcje character cameo i video stitching zmieniają grę

      31/10/2025

      Oppo i Google łączą siły, by naładować smartfony prawdziwym AI. Seria Find X9 z Gemini na pokładzie.

      28/10/2025

      GPT-5: Wielkie oczekiwania, jeszcze większe problemy

      18/08/2025
    Forum
    TechFuture.plTechFuture.pl
    Strona główna » BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy
    Moto

    BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy

    TechFutureBy TechFuture10/02/2025Brak komentarzy6 minut czytania
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Reddit Telegram Email
    BMW i3
    (c) BMW
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Reklama

    BMW i3 został po raz pierwszy zaprezentowany pod koniec 2013 roku. Był to kompaktowy, całkowicie elektryczny pojazd, który początkowo miał dwie wersje: standardową i z rozszerzonym zasięgiem.

    Mimo że samochód ma już ponad 9 lat, jego technologia jest tak zaawansowana, że ​​żaden popularny obecnie produkowany samochód elektryczny nie może się z nim równać pod wieloma względami.

    Reklama

    Wyjaśniamy dlaczego i3 wyprzedził swoje czasy i sprawdzimy czy istnieje obecnie sens zakup z drugiej ręki „iTrójki”.

    Nadwozie i podwozie

    Colin Chapman, założyciel Lotus Cars, słynął z powiedzenia, że „w samochodzie kluczowe jest dodanie lekkości”. BMW wzięło to sobie do serca, tworząc i3. Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (w skrócie CFRP), aluminium i magnez — to materiały użyte w konstrukcji BMW i3.

    Materiały tego rodzaju były (i nadal są) niespotykane w popularnym, masowo produkowanym samochodzie. Dlaczego? Ponieważ są bardzo drogie, zwłaszcza włókno węglowe i magnez. Ponadto masowa produkcja części z włókna węglowego jest bardzo trudna.

    Na bazie doświadczeń z karbonem w i3, BMW użyło ten materiał w serii 7 (G11/G12), które zadebiutowało w 2015 roku. Carbon Core w połączeniu z aluminium i stalą, pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu o około 130 kg w porównaniu z poprzednią generacją BMW 7.

    i3 składał się z dwóch podstawowych modułów – modułu life i modułu napędowego. Moduł life był zasadniczo przedziałem pasażerskim i został wykonany z CFRP. Zapewniało to wyjątkową sztywność, jakiej nie zapewnił żaden inny materiał, oraz maksymalne bezpieczeństwo pasażerów. Sztywność była tak wysoka, że ​​nie był potrzebny słupek B!

    Moduł napędowy został wykonany z aluminium i mieścił podwozie i elementy napędowe samochodu, podczas gdy magnez był używany w konstrukcji nośnej panelu instrumentów.

    Czy wszystkie te działania się opłaciły? Z pewnością tak. Początkowe BMW i3 z baterią 18,8 kWh ważyło zaledwie 1270 kg. Nigdy wcześniej nie było samochodu, który zostałby wyprodukowany przy użyciu tych materiałów i technik.

    Układ napędowy i układ wysokiego napięcia

    i3 został oparty na dedykowanej platformie pojazdu elektrycznego i w pełni wykorzystał ten fakt. Silnik znajdował się z tyłu i napędzał tylną oś, co w samochodzie elektrycznym jest najlepszym rozwiązaniem.

    Pomaga to pojazdowi elektrycznemu radzić sobie z przyspieszeniem wzdłużnym w najlepszy możliwy sposób, ponieważ moment obrotowy w silniku elektrycznym osiąga szczyt od zerowych obrotów na minutę.

    i3 używał 3-fazowego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który jest najbardziej wydajnym typem silnika, jaki może mieć samochód elektryczny, z teoretyczną sprawnością do 94%.

    BMW i3 było dostępne z dwoma mocami wyjściowymi – 170 KM i 184 KM dla wersji „S”, która pojawiła się później. Maksymalny moment obrotowy wynosił odpowiednio 250 Nm i 270 Nm.

    BMW i3
    (c) BMW

    Jednobiegowa skrzynia biegów miała całkowity (w połączeniu z mechanizmem różnicowym) współczynnik redukcji wynoszący 9,67:1. Oznacza to, że moment obrotowy koła wynosił 2418 Nm dla wersji standardowej i 2611 Nm dla wersji „S”.

    Takie wartości momentu obrotowego i mocy w połączeniu ze stosunkowo niską masą samochodu przełożyły się na bardzo imponujące parametry przyspieszenia: od 0 do 100 km/h w 7,2 s dla wersji podstawowej i 6,9 s dla wersji „S”. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 150 km/h i 160 km/h dla wersji „S”.

    Przez cały cykl życia samochodu BMW wyposażyło i3 w trzy różne wersje akumulatorów chłodzonych cieczą: 60 Ah, 94 Ah i 120 Ah litowo-jonowych.

    Oczywiście, wartości pojemności podane przez BMW nie są bezpośrednio przekładalne na kWh, ale w połączeniu z napięciami znamionowymi akumulatorów, zawartość energii netto wynosiła odpowiednio 18,8 kWh, 27,2 kWh i 37,9 kWh kWh przy zasięgu od 160 km do 285 km.

    Ponieważ pierwszy i3 używał 18,8 kWh, a jego zasięg był ograniczony, BMW oferowało również wersję z większym zasięgiem. Używał dwucylindrowego silnika motocyklowego o pojemności 647 cm3 firmy BMW Motorrad, który służył wyłącznie jako generator prądu i zapewniał maksymalny zasięg 300 km dla wersji 60 Ah.

    Podwozie

    BMW i3 zostało wyposażone w całkowicie niezależne zawieszenie dookoła. Przednia oś wykorzystywała klasyczną konstrukcję kolumn McPhersona z dolnym wahaczem, a z tyłu zastosowano wyrafinowaną konstrukcję pięciowahaczową, która jest jedną z najlepszych architektur zawieszenia, jakie może mieć samochód.

    Te mądre wybory zawieszenia pozwoliły samochodowi zmaksymalizować właściwości jezdne, zachowując jednocześnie bardzo przyzwoity komfort.

    BMW i3
    (c) BMW

    BMW i3 użyło kombinacji koła/opony 155/70/R19. Duże koła są dziś normą w samochodach elektrycznych i jest to zrozumiałe, ponieważ w ten sposób moment obrotowy jest lepiej obsługiwany.

    Bardzo wąskie opony o szerokości 155 mm były praktycznie jedynym sposobem BMW na zmniejszenie oporu aerodynamicznego i oporu toczenia.

    Wersja „S”, ze względu na bardziej sportową orientację, wykorzystywała asymetryczną kombinację wymiarów między osią przednią i tylną. 175/55/R20 z przodu i 195/50/R20 z tyłu.

    BMW i3
    (c) BMW

    Układ hamulcowy zawierał wentylowane tarcze we wszystkich kołach, ale oczywiście, jak w każdym samochodzie elektrycznym, większość codziennego hamowania była obsługiwana przez silnik o maksymalnej mocy odzyskiwania 50 kW.

    W przypadku każdego samochodu elektrycznego kluczowe znaczenie mają parametry aerodynamiczne, a i3 nie wypadł źle z powierzchnią projekcji wynoszącą 0,69 m2 (współczynnik Cd wynosił 0,29, a powierzchnia czołowa 2,38 m2).

    Filozofia wnętrza

    Innowacyjny duch BMW i3 był obecny również we wnętrzu samochodu. Brak słupka B, przeciwległe przednie i tylne drzwi oraz płaska podłoga stworzyły poczucie przestronności, jakiej wcześniej nie było w segmencie supermini. Niektóre z dzisiejszych trendów dotyczących wyświetlaczy wewnętrznych są inspirowane i3.

    Układ małego wyświetlacza zestawu wskaźników uzupełniony o większy ekran informacyjno-rozrywkowy, oba „wolnostojące”, jest obecnie szeroko stosowany w branży. Jeśli chodzi o użyte materiały, jednym z głównych celów był zrównoważony rozwój.

    Aby podkreślić przyjazny dla środowiska charakter samochodu, użyto plastiku z recyklingu, drewna eukaliptusowego, ekstraktu z liści drzewa oliwnego jako naturalnego środka garbującego i rośliny kenaf.

    Czy BMW i3 jest nadal nowoczesne?

    Oczywiście. Poziom technologii i materiałów użytych w BMW i3 jest bardzo wysoki. Jedynym obszarem, który jest oczywisty, że minęły lata, jest zawartość energii w akumulatorze.

    Największa bateria zamontowana w i3 miała 37,9 kWh, co jest niską wartością według dzisiejszych standardów. Ten rozmiar baterii jest w zupełności wystarczający do jazdy po mieście, ale ogranicza ją w podróżach autostradą lub na duże odległości.

    Niemniej jednak BMW i3 jest nadal dobrym wyborem na samochód elektryczny z nastawieniem na miasto, który nie powiedziałby „nie” dalszej wyprawie autostradą.

    Jeśli chodzi o ceny używanych BMW i3 – tutaj robi się ciekawie. Szybki rzut oka na Otomoto pokazuje, że średnia cena BMW i3 wynosi około 70 000 złotych.

    Na Otomoto jest około 120 BMW i3 na sprzedaż, a ceny wahają się od 40 000 do abstrakcyjnych 160 000 złotych.

    Reklama
    bmw BMW i3 ev i3 samochód elektryczny
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni wpisStarlink za darmo? Jest tylko jedno ale
    Następny wpis BYD unowocześnia system autonomicznej jazdy

    Może Cię również zainteresować

    Moto

    1000 KM mocy? Audi Concept C ukrywa sekret, który zszokowuje inżynierów Tesli

    06/11/2025
    Moto

    Nie uwierzysz, co odpada z nowego Cybertrucka! Tesla znów wzywa do serwisów.

    03/11/2025
    Moto

    Navee XT5 Pro – hulajnoga terenowa z 2200W mocy i 75 km zasięgu podbija rynek

    01/11/2025
    Dodaj komentarz
    Dodaj komentarz Cancel Reply

    5 + = 7
    Powered by MathCaptcha

    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024157K Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/2024151K Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/2024128K Wyświetleń
    Nasze sociale
    • Facebook
    • Twitter
    Najnowsze
    Smartfony

    Nubia Z80 Ultra: premiera flagowca z aparatem godnym profesjonalisty

    By TechFuture06/11/2025
    AI

    Koniec z wychodzeniem z czatu! Snapchat wprowadza funkcję, na którą wszyscy czekali

    By TechFuture06/11/2025
    Moto

    1000 KM mocy? Audi Concept C ukrywa sekret, który zszokowuje inżynierów Tesli

    By TechFuture06/11/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024157K Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/2024151K Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/2024128K Wyświetleń
    Polecamy

    Nubia Z80 Ultra: premiera flagowca z aparatem godnym profesjonalisty

    06/11/2025

    Koniec z wychodzeniem z czatu! Snapchat wprowadza funkcję, na którą wszyscy czekali

    06/11/2025

    1000 KM mocy? Audi Concept C ukrywa sekret, który zszokowuje inżynierów Tesli

    06/11/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter)
    • Smartfony
    • Komputery
    • Gadżety
    • Tablety
    • Internet
    © 2025 TechFuture.pl

    Wpisz wyszukiwaną frazę i kliknij Enter. Naciśnij Esc aby anulować.