W 2024 roku chiński producent samochodów elektrycznych BYD osiągnął znaczący sukces na rodzimym rynku, generując przychody w wysokości 58,1 miliarda dolarów.
Sukces BYD wynika głównie z konkurencyjnych cen, ze średnią wartością transakcji wynoszącą 15 100 euro za pojazd. Dzięki temu samochody są dostępne dla znacznie szerszego grona konsumentów.
BYD agresywnie rozszerza swoje portfolio produktów, oferując ogromną różnorodność pojazdów elektrycznych i hybryd typu plug-in. Ta strategia wyraźnie się opłaciła. Firma skończyła rok 2024 z imponującą sprzedażą wynoszącą 3,49 miliona pojazdów.
Tym samym wyprzedził takie marki jak Mercedes-Benz, który zanotował 42,5 miliarda dolarów przychodu, oraz Teslę z wynikiem 22,3 miliarda dolarów.
Pozycja | Producent samochodów | Średnia cena za pojazd | Przychody ze sprzedaży |
---|---|---|---|
1 | BYD | 15 100 euro | 52,36 mld euro |
2 | Mercedes-Benz | 53 600 euro | 38,30 mld euro |
3 | Volkswagen | 17 800 euro | 37,76 mld euro |
4 | Toyota | 21 000 euro | 33,07 mld euro |
5 | BMW | 42 300 euro | 29,47 mld euro |
6 | Tesla | 30 500 euro | 20,10 mld euro |
Strategia i wyniki sprzedaży BYD
BYD zawdzięcza swój sukces konkurencyjnej polityce cenowej, oferując średnią cenę pojazdu na poziomie 16 700 dolarów. W 2024 roku firma sprzedała imponującą liczbę 3,49 miliona pojazdów, co znacząco przyczyniło się do jej dominacji na chińskim rynku motoryzacyjnym.
Pozycja Tesli na chińskim rynku
Tesla, mimo globalnej renomy, znalazła się na szóstym miejscu pod względem przychodów w Chinach, osiągając 22,3 miliarda dolarów. Średnia cena jej pojazdów wyniosła 33 800 dolarów, co jest wyższe niż u wielu lokalnych konkurentów, ale niższe niż u marek premium, takich jak Mercedes-Benz czy BMW.
W 2024 roku Tesla dostarczyła 1,79 miliona pojazdów na całym świecie, co stanowi spadek o 1,1% w porównaniu z rokiem poprzednim i jest pierwszym takim spadkiem od dekady.
Konkurencja na chińskim rynku EV
Chiński rynek pojazdów elektrycznych staje się coraz bardziej konkurencyjny, z wieloma lokalnymi producentami, takimi jak Nio, Li Auto czy Aito, którzy zyskują na znaczeniu. Aito osiągnęło przychody na poziomie 21,4 miliarda dolarów, ze średnią ceną pojazdu wynoszącą 55 500 dolarów, co plasuje je na siódmym miejscu pod względem przychodów.
Perspektywy
Mimo imponujących wyników, chińscy producenci EV stoją przed wyzwaniami związanymi z intensywną konkurencją i koniecznością utrzymania rentowności. Wielu z nich, mimo rosnącej sprzedaży, nadal notuje straty finansowe.
BYD, dzięki strategii integracji pionowej i produkcji kluczowych komponentów we własnym zakresie, zdołał utrzymać rentowność i umocnić swoją pozycję lidera.
Chiński rynek motoryzacyjny dynamicznie się rozwija, a lokalni producenci, tacy jak BYD, odgrywają coraz większą rolę na arenie międzynarodowej, stawiając czoła globalnym gigantom, takim jak Tesla.