Tesla wprowadziła na rynek nową, bazową wersję Modelu Y Standard z napędem na tylną oś (RWD), aby stawić czoła rosnącej konkurencji i presji cenowej, zwłaszcza ze strony chińskich producentów.
Model Y Standard jest tańszy o około 5000 USD od poprzedniej wersji podstawowej, z cenami zaczynającymi się od około 41 630 USD w USA. Firma zrezygnowała z wielu luksusowych elementów wyposażenia, aby obniżyć koszty.
Model Y Standard RWD oferuje zasięg 455 km (WLTP), przyspieszenie 0-97 km/h w 6.8 sekundy i jest napędzany pojedynczym silnikiem na tylnej osi.
Wykorzystuje akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o pojemności około 60 kWh, które są tańsze w produkcji i trwalsze. Maksymalna moc ładowania DC wynosi 175 kW, co jest mniej niż 250 kW w wersji Long Range AWD.
Cięcia kosztów objęły tapicerkę z tkaniny zamiast wegańskiej skóry, brak podgrzewania tylnej kanapy, ręczną regulację lusterek bocznych oraz brak LED-owego paska ambientowego. Funkcje Autopilota, takie jak Autosteer, mogą być ograniczone w tej wersji.
Na rynku amerykańskim Model Y Standard konkuruje z takimi pojazdami jak Ford Mustang Mach-E, VW ID.4, Hyundai Ioniq 5 i Kia EV6, oferowanymi w podobnych przedziałach cenowych.
Kluczową przewagą Tesli pozostaje sieć Superchargerów i efektywność energetyczna, choć konkurenci często oferują lepszy komfort i jakość wykończenia wnętrza, a także ultraszybkie ładowanie DC dzięki architekturze 800V.
Dla polskiego rynku kluczowe jest to, czy Model Y Standard RWD będzie kwalifikował się do programu dopłat „Mój Elektryk”, którego limit cenowy wynosi 225 000 zł netto (około 276 750 zł brutto).
Europejskie ceny sugerują, że bez lokalnych korekt, model może przekroczyć ten limit, tracąc szansę na dotacje i stając się mniej konkurencyjnym.
Werdykt eksperta wskazuje, że Model Y Standard RWD to samochód kompromisów, idealny dla osób poszukujących efektywnego pojazdu do codziennych dojazdów, ceniących infrastrukturę ładowania Tesli i oprogramowanie.
Kupujący muszą być świadomi widocznych cięć w wyposażeniu, które obniżają wrażenie premium.