Close Menu
    Najnowsze

    256 GB RAM w komputerze wielkości książki? Minisforum właśnie to zrobił

    15/11/2025

    Koniec z awariami prądu! Ta stacja zasilająca ładuje się w 70 minut i zasili cały dom

    15/11/2025

    Netflix właśnie zabił konkurencję! Ta gra zmieni wszystko, a masz do niej dostęp za darmo

    15/11/2025
    Popularne

    OxygenOS 16 oficjalnie z harmonogramem aktualizacji – sprawdź, czy Twój OnePlus otrzyma system

    12/11/2025

    Gdzie znaleźć klucz Windows 10 i 11? Wyjaśniamy!

    12/06/2025

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Kontakt
    • Reklama
    Facebook X (Twitter)
    TechFuture.plTechFuture.pl
    • Technologia
      1. Smartfony
      2. Tablety
      3. Gadżety
      4. Internet
      5. Wszystko

      Vivo zniszczy konkurencję! S50 z mocą flagowca w cenie średniaka – nie uwierzysz w specyfikację!

      15/11/2025

      SZOKUJĄCE! OnePlus 15 z 12GB to NIE TO SAMO co wersja 16GB – sprawdź zanim kupisz!

      15/11/2025

      Bateria 7000 mAh w smartfonie za 800 zł? Motorola właśnie to zrobiła!

      13/11/2025

      iPhone 18 Pro Max najcięższy w historii – Apple rezygnuje z cienkiej obudowy

      13/11/2025

      POCO szykuje BOMBĘ! Nowy tablet z tym procesorem ROZNIESIE rynek

      06/11/2025

      iPad mini OLED – rewolucja w kieszeni. Apple szykuje najmocniejszy kompaktowy tablet

      30/10/2025

      Rewolucja w notatkach? Onyx Boox Note Air5 C łączy kolorowy E Ink 10,3” z magnetyczną klawiaturą

      26/10/2025

      iQOO Pad 5e: Bestia dla graczy czy po prostu szybki tablet? Znamy specyfikację!

      21/10/2025

      Koniec z awariami prądu! Ta stacja zasilająca ładuje się w 70 minut i zasili cały dom

      15/11/2025

      Anker Prime 160W – rewolucyjna ładowarka z wyświetlaczem trafia do Europy

      14/11/2025

      Pendrive z wyświetlaczem See U – rewolucja w przechowywaniu danych

      14/11/2025

      Insta360 Ace Pro 2 z rewolucyjnymi akcesoriami i aktualizacją firmware

      13/11/2025

      Koniec epoki! Facebook usuwa kultowy przycisk – miliony stron dotkniętych zmianą

      12/11/2025

      Koniec darmowego YouTube? Nowa aktualizacja ZMUSI cię do płacenia lub oglądania reklam

      07/11/2025

      Awaria AWS sparaliżowała internet. Poznaliśmy przyczynę

      02/11/2025

      Masowy wyciek danych z SuperGrosz.pl. Minister cyfryzacji ostrzega użytkowników

      02/11/2025

      Koniec z awariami prądu! Ta stacja zasilająca ładuje się w 70 minut i zasili cały dom

      15/11/2025

      Vivo zniszczy konkurencję! S50 z mocą flagowca w cenie średniaka – nie uwierzysz w specyfikację!

      15/11/2025

      SZOKUJĄCE! OnePlus 15 z 12GB to NIE TO SAMO co wersja 16GB – sprawdź zanim kupisz!

      15/11/2025

      Anker Prime 160W – rewolucyjna ładowarka z wyświetlaczem trafia do Europy

      14/11/2025
    • Komputery
      1. Laptopy
      2. PC
      3. Gaming
      4. Wszystko

      MacBook A18 Pro będzie najtańszym laptopem Apple od lat

      11/08/2025

      Surface laptop 5G – mobilność nowej generacji w biznesie

      23/07/2025

      Emdoor xCaim to laptop z AI i drugim niezwykle przydatnym ekranem

      22/03/2025

      Lenovo Yoga Slim 9i. Pierwszy laptop z kamerą ukrytą pod taflą ekranu

      13/02/2025

      Netflix właśnie zabił konkurencję! Ta gra zmieni wszystko, a masz do niej dostęp za darmo

      15/11/2025

      Premiera kontrolerów specjalnej edycji Call of Duty: Black Ops 7 dla PS5 i Xbox

      15/11/2025

      Sony prezentuje dedykowany monitor dla PlayStation 5 z ładowarką DualSense

      12/11/2025

      Ten przenośny komputer do gier jest 5 razy mocniejszy od Steam Decka. Jego sekret? chłodzenie cieczowe!

      10/11/2025

      256 GB RAM w komputerze wielkości książki? Minisforum właśnie to zrobił

      15/11/2025

      Netflix właśnie zabił konkurencję! Ta gra zmieni wszystko, a masz do niej dostęp za darmo

      15/11/2025

      72% więcej mocy! Intel Arc B zamierza wykończyć konkurencję

      15/11/2025

      Premiera kontrolerów specjalnej edycji Call of Duty: Black Ops 7 dla PS5 i Xbox

      15/11/2025
    • Moto

      To koniec ery Mercedesa? Audi pokazało broń, która ma zdominować Formułę 1

      13/11/2025

      Toyota szokuje! Kultowy Hilux teraz jako elektryczny pickup – to musisz zobaczyć!

      13/11/2025

      1000 KM mocy? Audi Concept C ukrywa sekret, który zszokowuje inżynierów Tesli

      06/11/2025

      Nie uwierzysz, co odpada z nowego Cybertrucka! Tesla znów wzywa do serwisów.

      03/11/2025

      Navee XT5 Pro – hulajnoga terenowa z 2200W mocy i 75 km zasięgu podbija rynek

      01/11/2025
    • Militaria

      Najpotężniejszy bombowiec USA nad Bałtykiem to tylko wierzchołek góry lodowej. Pentagon szykuje coś wielkiego!

      14/11/2025

      Pociski Tomahawk – amerykańska broń precyzyjna, która może zmienić losy wojny w Ukrainie

      31/10/2025

      Pentagon dał zielone światło: Pociski Tomahawk dla Ukrainy czekają na decyzję Trumpa

      31/10/2025

      Rosja płaci fortunę za walkę. Ile można zarobić na wojnie w Ukrainie?

      15/10/2025

      Polska dostaje „oczy w kosmosie” – w listopadzie start pierwszych wojskowych satelitów

      01/10/2025
    • AI

      Sora 2 od OpenAI – rewolucja w tworzeniu wideo przez sztuczną inteligencję

      13/11/2025

      Google Chrome ma się czego bać! Nowa przeglądarka AI podbija Androida – zobacz, jak ją zdobyć

      12/11/2025

      Giganci AI masowo okradają Wikipedię! Fundacja stawia ultimatum – płać lub znikaj

      12/11/2025

      Chirurdzy w szoku! Sztuczna inteligencja przejęła kontrolę na sali operacyjnej

      10/11/2025

      Koniec dominacji USA? Ten chiński model AI jest za darmo i bije ChatGPT!

      09/11/2025
    Forum
    TechFuture.plTechFuture.pl
    Strona główna » BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy
    Moto

    BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy

    TechFutureBy TechFuture10/02/2025Brak komentarzy6 minut czytania
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Reddit Telegram Email
    BMW i3
    (c) BMW
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Reklama

    BMW i3 został po raz pierwszy zaprezentowany pod koniec 2013 roku. Był to kompaktowy, całkowicie elektryczny pojazd, który początkowo miał dwie wersje: standardową i z rozszerzonym zasięgiem.

    Mimo że samochód ma już ponad 9 lat, jego technologia jest tak zaawansowana, że ​​żaden popularny obecnie produkowany samochód elektryczny nie może się z nim równać pod wieloma względami.

    Reklama

    Wyjaśniamy dlaczego i3 wyprzedził swoje czasy i sprawdzimy czy istnieje obecnie sens zakup z drugiej ręki „iTrójki”.

    Nadwozie i podwozie

    Colin Chapman, założyciel Lotus Cars, słynął z powiedzenia, że „w samochodzie kluczowe jest dodanie lekkości”. BMW wzięło to sobie do serca, tworząc i3. Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (w skrócie CFRP), aluminium i magnez — to materiały użyte w konstrukcji BMW i3.

    Materiały tego rodzaju były (i nadal są) niespotykane w popularnym, masowo produkowanym samochodzie. Dlaczego? Ponieważ są bardzo drogie, zwłaszcza włókno węglowe i magnez. Ponadto masowa produkcja części z włókna węglowego jest bardzo trudna.

    Na bazie doświadczeń z karbonem w i3, BMW użyło ten materiał w serii 7 (G11/G12), które zadebiutowało w 2015 roku. Carbon Core w połączeniu z aluminium i stalą, pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu o około 130 kg w porównaniu z poprzednią generacją BMW 7.

    i3 składał się z dwóch podstawowych modułów – modułu life i modułu napędowego. Moduł life był zasadniczo przedziałem pasażerskim i został wykonany z CFRP. Zapewniało to wyjątkową sztywność, jakiej nie zapewnił żaden inny materiał, oraz maksymalne bezpieczeństwo pasażerów. Sztywność była tak wysoka, że ​​nie był potrzebny słupek B!

    Moduł napędowy został wykonany z aluminium i mieścił podwozie i elementy napędowe samochodu, podczas gdy magnez był używany w konstrukcji nośnej panelu instrumentów.

    Czy wszystkie te działania się opłaciły? Z pewnością tak. Początkowe BMW i3 z baterią 18,8 kWh ważyło zaledwie 1270 kg. Nigdy wcześniej nie było samochodu, który zostałby wyprodukowany przy użyciu tych materiałów i technik.

    Układ napędowy i układ wysokiego napięcia

    i3 został oparty na dedykowanej platformie pojazdu elektrycznego i w pełni wykorzystał ten fakt. Silnik znajdował się z tyłu i napędzał tylną oś, co w samochodzie elektrycznym jest najlepszym rozwiązaniem.

    Pomaga to pojazdowi elektrycznemu radzić sobie z przyspieszeniem wzdłużnym w najlepszy możliwy sposób, ponieważ moment obrotowy w silniku elektrycznym osiąga szczyt od zerowych obrotów na minutę.

    i3 używał 3-fazowego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który jest najbardziej wydajnym typem silnika, jaki może mieć samochód elektryczny, z teoretyczną sprawnością do 94%.

    BMW i3 było dostępne z dwoma mocami wyjściowymi – 170 KM i 184 KM dla wersji „S”, która pojawiła się później. Maksymalny moment obrotowy wynosił odpowiednio 250 Nm i 270 Nm.

    BMW i3
    (c) BMW

    Jednobiegowa skrzynia biegów miała całkowity (w połączeniu z mechanizmem różnicowym) współczynnik redukcji wynoszący 9,67:1. Oznacza to, że moment obrotowy koła wynosił 2418 Nm dla wersji standardowej i 2611 Nm dla wersji „S”.

    Takie wartości momentu obrotowego i mocy w połączeniu ze stosunkowo niską masą samochodu przełożyły się na bardzo imponujące parametry przyspieszenia: od 0 do 100 km/h w 7,2 s dla wersji podstawowej i 6,9 s dla wersji „S”. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 150 km/h i 160 km/h dla wersji „S”.

    Przez cały cykl życia samochodu BMW wyposażyło i3 w trzy różne wersje akumulatorów chłodzonych cieczą: 60 Ah, 94 Ah i 120 Ah litowo-jonowych.

    Oczywiście, wartości pojemności podane przez BMW nie są bezpośrednio przekładalne na kWh, ale w połączeniu z napięciami znamionowymi akumulatorów, zawartość energii netto wynosiła odpowiednio 18,8 kWh, 27,2 kWh i 37,9 kWh kWh przy zasięgu od 160 km do 285 km.

    Ponieważ pierwszy i3 używał 18,8 kWh, a jego zasięg był ograniczony, BMW oferowało również wersję z większym zasięgiem. Używał dwucylindrowego silnika motocyklowego o pojemności 647 cm3 firmy BMW Motorrad, który służył wyłącznie jako generator prądu i zapewniał maksymalny zasięg 300 km dla wersji 60 Ah.

    Podwozie

    BMW i3 zostało wyposażone w całkowicie niezależne zawieszenie dookoła. Przednia oś wykorzystywała klasyczną konstrukcję kolumn McPhersona z dolnym wahaczem, a z tyłu zastosowano wyrafinowaną konstrukcję pięciowahaczową, która jest jedną z najlepszych architektur zawieszenia, jakie może mieć samochód.

    Te mądre wybory zawieszenia pozwoliły samochodowi zmaksymalizować właściwości jezdne, zachowując jednocześnie bardzo przyzwoity komfort.

    BMW i3
    (c) BMW

    BMW i3 użyło kombinacji koła/opony 155/70/R19. Duże koła są dziś normą w samochodach elektrycznych i jest to zrozumiałe, ponieważ w ten sposób moment obrotowy jest lepiej obsługiwany.

    Bardzo wąskie opony o szerokości 155 mm były praktycznie jedynym sposobem BMW na zmniejszenie oporu aerodynamicznego i oporu toczenia.

    Wersja „S”, ze względu na bardziej sportową orientację, wykorzystywała asymetryczną kombinację wymiarów między osią przednią i tylną. 175/55/R20 z przodu i 195/50/R20 z tyłu.

    BMW i3
    (c) BMW

    Układ hamulcowy zawierał wentylowane tarcze we wszystkich kołach, ale oczywiście, jak w każdym samochodzie elektrycznym, większość codziennego hamowania była obsługiwana przez silnik o maksymalnej mocy odzyskiwania 50 kW.

    W przypadku każdego samochodu elektrycznego kluczowe znaczenie mają parametry aerodynamiczne, a i3 nie wypadł źle z powierzchnią projekcji wynoszącą 0,69 m2 (współczynnik Cd wynosił 0,29, a powierzchnia czołowa 2,38 m2).

    Filozofia wnętrza

    Innowacyjny duch BMW i3 był obecny również we wnętrzu samochodu. Brak słupka B, przeciwległe przednie i tylne drzwi oraz płaska podłoga stworzyły poczucie przestronności, jakiej wcześniej nie było w segmencie supermini. Niektóre z dzisiejszych trendów dotyczących wyświetlaczy wewnętrznych są inspirowane i3.

    Układ małego wyświetlacza zestawu wskaźników uzupełniony o większy ekran informacyjno-rozrywkowy, oba „wolnostojące”, jest obecnie szeroko stosowany w branży. Jeśli chodzi o użyte materiały, jednym z głównych celów był zrównoważony rozwój.

    Aby podkreślić przyjazny dla środowiska charakter samochodu, użyto plastiku z recyklingu, drewna eukaliptusowego, ekstraktu z liści drzewa oliwnego jako naturalnego środka garbującego i rośliny kenaf.

    Czy BMW i3 jest nadal nowoczesne?

    Oczywiście. Poziom technologii i materiałów użytych w BMW i3 jest bardzo wysoki. Jedynym obszarem, który jest oczywisty, że minęły lata, jest zawartość energii w akumulatorze.

    Największa bateria zamontowana w i3 miała 37,9 kWh, co jest niską wartością według dzisiejszych standardów. Ten rozmiar baterii jest w zupełności wystarczający do jazdy po mieście, ale ogranicza ją w podróżach autostradą lub na duże odległości.

    Niemniej jednak BMW i3 jest nadal dobrym wyborem na samochód elektryczny z nastawieniem na miasto, który nie powiedziałby „nie” dalszej wyprawie autostradą.

    Jeśli chodzi o ceny używanych BMW i3 – tutaj robi się ciekawie. Szybki rzut oka na Otomoto pokazuje, że średnia cena BMW i3 wynosi około 70 000 złotych.

    Na Otomoto jest około 120 BMW i3 na sprzedaż, a ceny wahają się od 40 000 do abstrakcyjnych 160 000 złotych.

    🔥Dodaj komentarz
    Dodaj komentarz Anuluj odp.

    bmw BMW i3 ev i3 samochód elektryczny
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni wpisStarlink za darmo? Jest tylko jedno ale
    Następny wpis BYD unowocześnia system autonomicznej jazdy

    Może Cię również zainteresować

    Moto

    To koniec ery Mercedesa? Audi pokazało broń, która ma zdominować Formułę 1

    13/11/2025
    Moto

    Toyota szokuje! Kultowy Hilux teraz jako elektryczny pickup – to musisz zobaczyć!

    13/11/2025
    Moto

    1000 KM mocy? Audi Concept C ukrywa sekret, który zszokowuje inżynierów Tesli

    06/11/2025
    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024160K Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/2024155K Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/2024131K Wyświetleń
    Nasze sociale
    • Facebook
    • Twitter
    Najnowsze
    Komputery

    256 GB RAM w komputerze wielkości książki? Minisforum właśnie to zrobił

    By TechFuture15/11/2025
    Gadżety

    Koniec z awariami prądu! Ta stacja zasilająca ładuje się w 70 minut i zasili cały dom

    By TechFuture15/11/2025
    Gaming

    Netflix właśnie zabił konkurencję! Ta gra zmieni wszystko, a masz do niej dostęp za darmo

    By TechFuture15/11/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024160K Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/2024155K Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/2024131K Wyświetleń
    Polecamy

    256 GB RAM w komputerze wielkości książki? Minisforum właśnie to zrobił

    15/11/2025

    Koniec z awariami prądu! Ta stacja zasilająca ładuje się w 70 minut i zasili cały dom

    15/11/2025

    Netflix właśnie zabił konkurencję! Ta gra zmieni wszystko, a masz do niej dostęp za darmo

    15/11/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter)
    • Smartfony
    • Komputery
    • Gadżety
    • Tablety
    • Internet
    © 2025 TechFuture.pl

    Wpisz wyszukiwaną frazę i kliknij Enter. Naciśnij Esc aby anulować.