11 lipca 2025 roku nad stolicą Ukrainy – Kijowem – przeleciał olbrzymi transportowiec Antonov An‑124‑100, eksploatowany przez ukraińską Antonov Airlines.
Samolot, oznaczony rejestracją UR‑82073 i lotem ADB9154, wylądował następnie na lotnisku Leipzig/Halle (LEJ) w Niemczech.
To pierwszy taki lot nad zamkniętą od początku rosyjskiej inwazji przestrzenią powietrzną Ukrainy i pierwszy swego rodzaju fakt ucieczki samolotu z terenu Ukrainy po ataku Rosji na ten kraj.
Zamknięta przestrzeń powietrzna na Ukrainą
Od 24 lutego 2022 roku ukraińska przestrzeń powietrzna pozostaje zamknięta dla lotów cywilnych – jedynie militarne, rządowe i humanitarne operacje są dopuszczane pod ścisłym nadzorem. Przelot UR‑82073 stanowi więc wyjątkową operację wykraczającą poza standardowe regulacje.
Jak An-124 przeżył wojnę
UR‑82073 był w trakcie przeglądu na lotnisku w Sviatoszynie pod Kijowem, co uchroniło go przed zniszczeniami do jakich doszło na Hostomel Airport.
W przeciwieństwie do uszkodzonego An‑124 UR‑82009 i wraku kultowego An‑225 „Mriya”, ten egzemplarz zachował zdolność do lotu.
Lipsk – centrum odbudowy floty Antonova
Po utracie bazy i infrastruktury w Hostomelu, Antonov Airlines przeniósł swój tymczasowy hub do Leipzig/Halle, gdzie stacjonuje pięć An‑124‑100. Tamtejsze lotnisko stało się nowym centrum operacyjnym, z zapleczem technicznym i personelem.
Globalna rola Antonov Airlines
Flota An‑124‑100 realizuje strategiczne misje – zarówno zlecane przez ukraiński rząd, jak i program NATO SALIS – jak również misje humanitarne. Samoloty latają na sześć kontynentów, pozwalając na przewóz ładunków niemożliwych do przeniesienia przez inne maszyny.
Przelot UR‑82073 ponad Kijowem to symboliczny sygnał – nawet w czasach konfliktu Antonov potrafi zadbać o swoje dziedzictwo i odbudować pozycję na globalnej scenie.
Lipsk stał się nie tylko fizycznym, ale i strategicznym centrum operacyjnym ukraińskich gigantów transportu powietrznego.