Korea Północna „wydaje się bliska ukończenia budowy swojego pierwszego samolotu wczesnego ostrzegania”, co stanowi znaczącą modernizację jej sił powietrznych, podała amerykańska strona internetowa poświęcona badaniom 38 North, powołując się na komercyjne zdjęcia satelitarne.
Samoloty wczesnego ostrzegania powietrznego (AWACS) używają radarów do wykrywania nadlatujących pocisków, a także innych samolotów i okrętów wojennych na duże odległości. Są one również używane do rozpoznania powietrznego nad ziemią i morzem.
38 North to platforma badawcza ośrodka analitycznego Stimson Center, która przeanalizowała zdjęcie wykonane na międzynarodowym lotnisku Sunan w Pjongjangu przez satelitę Pléiades Neo firmy Airbus 3 marca 2025 r.
Na zdjęciu widać rosyjski samolot Ił-76 zaparkowany obok hangaru konserwacyjnego „z dużą osłoną radaru zamontowaną na szczycie kadłuba”. Osłona radaru to osłona anten radarowych.
„Szczyt radaru ma charakterystyczny trójkątny wzór na górze, podobny do tego, który można zobaczyć w niektórych chińskich samolotach wczesnego ostrzegania, ale nie jest stosowany w samolotach amerykańskich ani rosyjskich” — stwierdzono w publikacji 38 North, dodając, że może to wskazywać na wsparcie lub wpływ Chin.
Północnokoreański przewoźnik narodowy Air Koryo posiada trzy samoloty transportowe Ił-76, a wojsko rozpoczęło prace nad tym samolotem w listopadzie 2023 r., aby przekształcić go w samolot wczesnego ostrzegania.
Pjongjang do tej pory nie miał żadnego samolotu wczesnego ostrzegania, a niektórzy analitycy uważają, że nowe rozwiązanie jest „dużym krokiem dla północnokoreańskich sił powietrznych”.
Ił-76 jest dobrą platformą do tego celu, ponieważ rosyjski samolot wczesnego ostrzegania Beriew A-50 również jest oparty na Ił-76.