W obliczu rosnących wymagań dotyczących dekarbonizacji oraz osiągnięcia celów zeroemisyjnego transportu, przemysł stoczniowy zmierza ku przełomowym rozwiązaniom.
South Korean HD Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) zaprezentowało innowacyjny model kontenerowca napędzanego energią jądrową, wykorzystującego technologię małych reaktorów modułowych (SMR).
Projekt, który otrzymał aprobatę American Bureau of Shipping (ABS), stanowi krok milowy w rozwoju morskiej energetyki jądrowej.
Nowa era transportu morskiego
HD KSOE ujawniło swój projekt kontenerowca o pojemności 15 tys. TEU napędzanego reaktorem SMR podczas prezentacji w Houston w USA.
Innowacyjne rozwiązanie łączy w sobie:
- Ekonomiczną efektywność: Dzięki optymalizacji przestrzeni dawnej strefy silników, statek umożliwia przewóz dodatkowych kontenerów, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie kosztów operacyjnych.
- Zaawansowane systemy bezpieczeństwa: Zastosowanie morskiego systemu osłon radiacyjnych opartego na metodzie podwójnego zbiornika z wykorzystaniem stali nierdzewnej i lekkiej wody gwarantuje wysoki poziom ochrony.
- Nowoczesny napęd: Współpraca z firmą Baker Hughes zaowocowała wdrożeniem systemu napędu opartego na superkrytycznym dwutlenku węgla, który zwiększa efektywność termiczną o około 5% w porównaniu do tradycyjnych systemów parowych.
Technologia SMR – Małe Reaktory Modułowe
Małe reaktory modułowe (SMR) stanowią nowatorskie podejście do zasilania jednostek morskich. Dzięki swojej kompaktowej budowie oraz elastycznym rozwiązaniom konstrukcyjnym, SMR umożliwiają:
- Łatwiejsze dostosowanie do różnych typów jednostek morskich,
- Zwiększenie bezpieczeństwa dzięki nowoczesnym systemom kontroli,
- Obniżenie kosztów eksploatacji przez optymalizację zużycia paliwa jądrowego.
Dotychczasowe zastosowania energii jądrowej w żegludze
Okręty wojenne i lodołamacze
Napęd jądrowy jest wykorzystywany w marynarkach wojennych (np. amerykańskie lotniskowce) oraz rosyjskich lodołamaczach (np. „Sevmorput”), ale nie są to statki handlowe przeznaczone do transportu kontenerów 46.
Chiński lotniskowiec typu 004: Trwają prace nad superlotniskowcem z napędem atomowym, ale to jednostka militarna.
Historyczne próby
W przeszłości testowano statki cywilne z napędem jądrowym, np. amerykański NS Savannah (1959) czy niemiecki Otto Hahn, ale ze względów ekonomicznych i technologicznych projekty te zarzucono