AMD właśnie ogłosiło RDNA 4, FSR 4 i Radeon RX 9070, ale to architektura nowych kart jest najbardziej interesująca. AMD mierzy się z poważnym oporem w segmencie GPU, w przeciwieństwie do swojej wyraźnej dominacji w przestrzeni CPU nad Intelem.
AMD musi włożyć jeszcze sporo pracy, aby konkurować z Intelem i Nvidią, nie tylko pod względem samego sprzętu, ale także oprogramowania, takiego jak technologia skalowania i generowania klatek. RDNA 4 może w tym pomóc amerykańskiemu producentowi.
RDNA 4 obejmuje wiele podstawowych zmian, aby jej wydajność i towarzyszące wsparcie techniczne osiągnęły poziom podobny do konkurencji.
Podsumowując, przyglądamy się architekturze mocno zoptymalizowanej pod kątem obciążeń najnowszych gier, które zmierzają do ogromnej zasobożerności.
Seria RX 70 nie była najgorsza do gier i kreatywnej pracy, ale nie dorównywała temu, co oferowała Nvidia. W tej generacji AMD poprawiło rasteryzację i wydajność obliczeniową, całkowicie zmieniono podejście firmy i wdrożono Ray Tracing (RT) oraz upscaling z Machine Learning (ML).
Istnieją również pewne ulepszenia multimedialne zarówno dla graczy, jak i twórców, chociaż zwiększona wydajność przepustowości dla wszystkich obciążeń powinna umożliwić wykorzystanie kart AMD w różnych scenariuszach.
RDNA 4 to rdzenie RT trzeciej generacji, podwajając współczynniki przecięcia promieni, poprawiając kompresję Bounding Volume Hierarchy (BVH) oraz przyspieszając przechodzenie promieni i cieniowanie oraz zorientowane pola ograniczające.
Wszystko to oznacza, że każdy rdzeń RT jest gotowy do obsługi cięższych obciążeń w nowoczesnych grach, takich jak Cyberpunk 2077, który w zasadzie stał się punktem odniesienia dla kart graficznych w tym momencie. Takie zadania były niezwykle wymagające dla starszego sprzętu AMD RX.
Pamięć podręczna również uległa zmianie. AMD używa 64 MB pamięci podręcznej Infinity Cache trzeciej generacji, 8 MB pamięci podręcznej L2 i 2 MB łącznej pamięci podręcznej CU.
W połączeniu z szybką 256-bitową pamięcią RAM GDDR6 20 Gbps masz mnóstwo pamięci do przechowywania tekstur 4K.
Matrix Acceleration AMD jest również obecny w trzeciej generacji, poprawiając wskaźniki gęstości tensora, wprowadzając nowe 8-bitowe typy danych float (Float8) i Super Resolution oparte na ML podobne do DLSS.
Wszystko to łączy się, tworząc solidną strukturę, na której zbudowano RX 9070 i RX 9070 XT. W jaki sposób RDNA 4 może pomóc AMD w katapultowaniu się na wyższą pozycję w rynku, pozostaje do sprawdzenia, ale firma nie musi wiele zrobić, aby zyskać przychylność społeczności graczy, zwłaszcza w porównaniu z Nvidią, biorąc pod uwagę postępy w premierze RTX 50.