W rejonie Morza Bałtyckiego powstaje imponujący projekt inżynieryjny – Tunel Fehmarnbelt, który połączy Danię z Niemcami, stając się najdłuższym na świecie zanurzonym tunelem.
Ta monumentalna inwestycja o wartości ponad 7 miliardów euro ma na celu skrócenie czasu podróży oraz wzmocnienie infrastruktury transportowej między tymi krajami.
Charakterystyka Tunelu Fehmarnbelt
Tunel będzie miał długość 18 kilometrów i zostanie poprowadzony przez cieśninę Fehmarn Belt, łącząc niemiecką wyspę Fehmarn z duńską wyspą Lolland.
Będzie to konstrukcja mieszana, przeznaczona zarówno dla ruchu drogowego, jak i kolejowego, co uczyni go najdłuższym tego typu tunelem na świecie.
Po ukończeniu, podróż pociągiem przez tunel zajmie zaledwie 7 minut, a samochodem około 10 minut, w porównaniu do obecnych 45 minut spędzanych na przeprawie promowej.
Proces budowy
Budowa tunelu obejmuje produkcję 89 masywnych betonowych sekcji, które są wytwarzane w specjalnie do tego celu zbudowanej fabryce na wschód od Rødbyhavn w Danii. Każda z tych sekcji zostanie następnie zanurzona i precyzyjnie umieszczona na dnie morskim, tworząc ciągły korytarz transportowy.
Zakończenie prac i otwarcie tunelu planowane jest na rok 2029.
Znaczenie Tunelu Fehmarnbelt
Realizacja tego projektu ma kluczowe znaczenie dla europejskiej sieci transportowej. Tunel Fehmarnbelt nie tylko skróci czas podróży między Danią a Niemcami, ale także usprawni przepływ towarów i osób w regionie, przyczyniając się do wzrostu gospodarczego i integracji europejskiej.
Warto podkreślić, że tunel ten, mimo swojej imponującej długości, nie przewyższy pod względem długości Tunelu Bazowego Świętego Gotarda w Szwajcarii, który mierzy 57 kilometrów i jest najdłuższym tunelem kolejowym na świecie.
Tunel Fehmarnbelt to przykład nowoczesnej inżynierii i współpracy międzynarodowej, który z pewnością stanie się jednym z kluczowych elementów infrastruktury transportowej w Europie.