Ernest Malinowski (1818–1899) był wybitnym polskim inżynierem, który zasłynął jako twórca najwyżej położonej linii kolejowej na świecie – Centralnej Kolei Transandyjskiej w Peru. Jego życie i osiągnięcia stanowią inspirujący przykład poświęcenia i innowacyjności w dziedzinie inżynierii.
Wczesne lata i edukacja
Malinowski urodził się 5 stycznia 1818 roku w Sewerynach na Wołyniu. Po upadku powstania listopadowego jego rodzina wyemigrowała do Francji, gdzie młody Ernest kontynuował edukację.
Studiował w Lycée Louis-le-Grand, a następnie w prestiżowych uczelniach technicznych: École Polytechnique oraz École des Ponts et Chaussées. Po ukończeniu studiów z wyróżnieniem pracował przy budowie dróg i linii kolejowych we Francji oraz Algierii.
Działalność w Peru
W 1852 roku Malinowski przybył do Peru, gdzie zaangażował się w rozwój infrastruktury transportowej kraju. Jego największym osiągnięciem była budowa Centralnej Kolei Transandyjskiej, łączącej Limę z regionem Cerro de Pasco.
Prace rozpoczęto w 1872 roku, a trasa o długości około 220 km wiodła przez Andy, osiągając najwyższy punkt na wysokości 4818 m n.p.m.
Linia ta przez ponad sto lat była najwyżej położoną koleją na świecie.
Wyzwania techniczne i innowacje
Budowa kolei w ekstremalnych warunkach andyjskich stanowiła ogromne wyzwanie. Trasa obejmowała 62 tunele o łącznej długości około 6000 metrów oraz prawie 50 mostów i wiaduktów. Najdłuższy tunel liczył 1200 metrów, a jednym z najbardziej imponujących obiektów był most Verrugas o długości 175 metrów i wysokości 77 metrów.
Malinowski zastosował nowatorskie rozwiązania, takie jak tzw. „zigzagi” (rewersy), umożliwiające pokonywanie stromych nachyleń terenu.
Obrona Callao
Oprócz działalności inżynierskiej, Malinowski zasłynął jako bohater narodowy Peru. W 1866 roku, podczas konfliktu z Hiszpanią, odegrał kluczową rolę w obronie portu Callao, projektując i nadzorując budowę umocnień artyleryjskich, które skutecznie powstrzymały hiszpańską flotę.
Dziedzictwo i pamięć
Ernest Malinowski zmarł 2 marca 1899 roku w Limie. Jego wkład w rozwój infrastruktury Peru jest do dziś doceniany, a on sam uważany jest za bohatera narodowego tego kraju.
W 1999 roku, w setną rocznicę jego śmierci, na przełęczy Ticlio, w najwyższym punkcie trasy kolei, odsłonięto pomnik upamiętniający jego osiągnięcia.
Ernest Malinowski pozostaje symbolem polskiego wkładu w rozwój światowej inżynierii oraz przykładem, jak determinacja i innowacyjność mogą pokonać nawet najtrudniejsze przeszkody.