XPeng oficjalnie zaprezentował model G7 – średniej wielkości elektrycznego SUV-a, który wkracza do gry z mocnym uderzeniem.
W Chinach, największym rynku elektromobilności na świecie, firma rozpoczęła przedsprzedaż 11 czerwca po cenie od 235 800 RMB (ok. 32 800 USD), przyjmując ponad 10 000 zamówień w ciągu zaledwie 46 minut. Oficjalna premiera odbyła się 3 lipca, tuż po świetnym starcie konkurencyjnego Xiaomi YU7.
Super AI – rdzeń inteligencji G7
Najważniejszym wyróżnikiem G7 są trzy autorskie układy AI Turing – każdy zapewnia moc przetwarzania na poziomie 750 TOPS, co w sumie daje ponad 2 200 TOPS.
2200 TOPS to bardzo wysoka moc obliczeniowa, która jest typowa dla profesjonalnych akceleratorów AI lub farm serwerowych złożonych z wielu mocnych kart graficznych przeznaczonych do zadań AI.
Jest to znacznie więcej niż to, co oferuje pojedyncza konsola do gier czy nawet najmocniejsza konsumencka karta graficzna do gier, jeśli chodzi o specyficzne operacje AI.
Dzięki temu XPeng deklaruje poziom autonomii klasy L3, AI‑chipu pokład dużych modeli językowych (VLM) oraz zestaw zaawansowanych systemów typu AR‑HUD, kamera + radar (bez LiDAR) i adaptacyjne zawieszenie.

Moc, zasięg, prędkość ładowania – na równi z YU7
Na platformie SEPA 2.0 G7 oferuje baterię do 80,8 kWh LFP CALB, co przekłada się na zasięg CLTC rzędu 577–702 km.
Samochód posiada system ultraszybkiego ładowania 5C (10–80% w ok. 20 minut), stawiając go w jednym szeregu z Xiaomi YU7, który ładuje się 10–80% w 12 minut, korzystając z architektury 800 V.

Design i funkcjonalność – przestrzeń, komfort, styl
Mierzący 4 892 mm long i z rozstawem osi 2 890 mm, G7 oferuje 819 L przestrzeni bagażowej (2 277 L po złożeniu składanych foteli) oraz praktyczny schowek pod maską.
Wnętrze wykończono drewnem, metalem i wyposażono w panoramiczny szyberdach, 20‑głośnikowy system dźwiękowy 7.1.4 oraz cyfrowe lusterko i stoliki dla pasażerów z tyłu.

Rywalizacja z Xiaomi i Teslą
Xiaomi YU7 zdobyło 200 000 zamówień w trzy minuty, a w pierwszym dniu była to prawdziwa lawina – 289 000 zamówień w godzinę.
XPeng G7 to pierwsza próba zmiany monopolu G7 i Model Y, zwłaszcza że szef XPeng – He Xiaopeng – publicznie zamówił YU7 Pro, co symbolicznie podkreśla siłę technologicznego pojedynku.
Przy cenie zaczynającej się ok. 195 800–235 800 RMB (~27 000–33 000 USD), G7 oferuje świetną alternatywę dla klienta szukającego zaawansowanej techniki i dobrego stosunku jakości do ceny.
XPeng G7 to prawdziwy „Super AI SUV” – mnogość autorskich rozwiązań, ultraszybkie ładowanie, imponujący zasięg, przestronne wnętrze i ciekawa cena tworzą formułę, która może zatrząść dominacją Tesli Model Y i Xiaomi YU7.
Pytanie brzmi: kto lepiej zaspokoi popyt, bo bez skalowania produkcji żadne innowacje nie mają znaczenia.