Close Menu
    Najnowsze

    Orange Pi 6 Plus. Nowy król wydajności w świecie mikro komputerów

    13/10/2025

    RedMagic 11 Pro: Nadchodzi rewolucja w chłodzeniu smartfonów!

    13/10/2025

    Dlaczego upadł gigant? Historia HTC – pioniera smartfonów z Androidem

    11/10/2025
    Popularne

    Gdzie znaleźć klucz Windows 10 i 11? Wyjaśniamy!

    12/06/2025

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024

    Apple na WWDC 2025: Nowe funkcje, które zmiotą konkurencję z rynku

    11/06/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Kontakt
    • Reklama
    Facebook X (Twitter)
    TechFuture.plTechFuture.pl
    • Technologia
      1. Smartfony
      2. Tablety
      3. Gadżety
      4. Internet
      5. Wszystko

      RedMagic 11 Pro: Nadchodzi rewolucja w chłodzeniu smartfonów!

      13/10/2025

      Dlaczego upadł gigant? Historia HTC – pioniera smartfonów z Androidem

      11/10/2025

      Nadchodzi iQOO 15! Bestia z nowym Snapdragonem i baterią 7000 mAh rzuci wyzwanie rynkowi

      09/10/2025

      Xiaomi 17T Pro: premiera zaplanowana na luty 2026

      05/10/2025

      OnePlus Pad 3 – Androidowy flagowiec, który chce powalczyć z iPadem Pro [Test]

      16/09/2025

      Xiaomi Pad Mini — mały tablet z dużymi ambicjami

      15/09/2025

      Alldocube Ultra Pad: tablet klasy premium z wyświetlaczem 144 Hz i baterią 15 000 mAh

      10/09/2025

      Google rezygnuje z Pixel Tablet. Koniec eksperymentu czy zmiana strategii?

      25/08/2025

      SkyRover S1: Nowy król dronów poniżej 250 gramów rzuca wyzwanie DJI

      10/10/2025

      Prześwietlamy Ray-Ban Meta: Co kryje wnętrze inteligentnych okularów?

      10/10/2025

      Rewolucja w dźwięku bezprzewodowym: Creative Aurvana Ace 3 na nowo definiują jakość audio

      10/10/2025

      Garmin z aktualizacją dla swoich topowych smartwatchy: co nowego?

      09/10/2025

      Jak zablokować reklamy na smartfonie i tablecie? Za darmo i bez żadnej aplikacji!

      09/10/2025

      Discord pod ostrzałem: wyciek danych klientów obsługi

      05/10/2025

      Atak hakerski na Allianz doprowadził do wycieku danych 1,1 miliona klientów

      19/08/2025

      Po 14 latach Amazon zamyka niezwykle popularną usługę

      15/08/2025

      RedMagic 11 Pro: Nadchodzi rewolucja w chłodzeniu smartfonów!

      13/10/2025

      Dlaczego upadł gigant? Historia HTC – pioniera smartfonów z Androidem

      11/10/2025

      SkyRover S1: Nowy król dronów poniżej 250 gramów rzuca wyzwanie DJI

      10/10/2025

      Prześwietlamy Ray-Ban Meta: Co kryje wnętrze inteligentnych okularów?

      10/10/2025
    • Komputery
      1. Laptopy
      2. PC
      3. Gaming
      4. Wszystko

      MacBook A18 Pro będzie najtańszym laptopem Apple od lat

      11/08/2025

      Surface laptop 5G – mobilność nowej generacji w biznesie

      23/07/2025

      Emdoor xCaim to laptop z AI i drugim niezwykle przydatnym ekranem

      22/03/2025

      Lenovo Yoga Slim 9i. Pierwszy laptop z kamerą ukrytą pod taflą ekranu

      13/02/2025

      SteelSeries Arctis Nova Elite: pierwszy bezprzewodowy zestaw słuchawkowy do gier

      01/10/2025

      OneXPlayer wprowadza na rynek OneXGPU Lite z USB-C 80 Gb/s i OCuLink

      17/09/2025

      PlayStation 6 z odłączanym napędem? Co oznacza najnowszy przeciek dla graczy

      11/09/2025

      Dambuster Studios ujawnia zwiastun Dead Island 3 i nową lokalizację

      11/09/2025

      Orange Pi 6 Plus. Nowy król wydajności w świecie mikro komputerów

      13/10/2025

      Xiaomi ponownie atakuje rynek? Nowy monitor G34WQi oferuje 180Hz w niewiarygodnej cenie!

      10/10/2025

      Raspberry Pi 5 jako lokalna platforma AI — LLM-8850 zmienia zasady gry

      05/10/2025

      SteelSeries Arctis Nova Elite: pierwszy bezprzewodowy zestaw słuchawkowy do gier

      01/10/2025
    • Moto

      Rewolucja w bateriach! Elastyczne ogniwo z Chin może zrewolucjonizować rynek aut elektrycznych

      09/10/2025

      Cenowa rewolucja Tesla: czy „biedny” Model Y Standard zawojuje rynek?

      08/10/2025

      Segway GT3 Pro: terenowa hulajnoga osiągająca prędkość 80 km/h

      14/08/2025

      Tesla Model Y L z trzecim rzędem siedzeń i zasięg, który zaskakuje

      08/08/2025

      Tesla nie jest już firmą motoryzacyjną

      25/07/2025
    • Militaria

      Polska dostaje „oczy w kosmosie” – w listopadzie start pierwszych wojskowych satelitów

      01/10/2025

      Czy Chiny rzeczywiście zestrzeliły meteoryt nad swoim terytorium? Mamy film!

      14/09/2025

      Amerykanie trenują ataki dronami w rosyjską haubicę!

      11/09/2025

      Alarm nad Polską – poderwano myśliwce po wtargnięciu rosyjskich dronów!

      10/09/2025

      Amerykański samolot dowodzenia nuklearnego przebazowany na Grenlandię

      25/08/2025
    • AI

      GPT-5: Wielkie oczekiwania, jeszcze większe problemy

      18/08/2025

      DeepSeek R2 rezygnuje z układów Huawei na rzecz Nvidia H20 z powodu problemów technicznych

      18/08/2025

      Apple stawia na prywatne AI: małe przejęcia, wielka przyszłość

      08/08/2025

      Jak AI przekształca rekrutację w przedsiębiorstwach: rewolucja w sourcingu i selekcji

      25/07/2025

      Samsung napędza przyszłość: jak Galaxy AI trafi na 400 mln urządzeń

      21/07/2025
    Forum
    TechFuture.plTechFuture.pl
    Strona główna » BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy
    Moto

    BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy

    TechFutureBy TechFuture10/02/2025Brak komentarzy6 minut czytania
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Reddit Telegram Email
    BMW i3
    (c) BMW
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Reklama

    BMW i3 został po raz pierwszy zaprezentowany pod koniec 2013 roku. Był to kompaktowy, całkowicie elektryczny pojazd, który początkowo miał dwie wersje: standardową i z rozszerzonym zasięgiem.

    Mimo że samochód ma już ponad 9 lat, jego technologia jest tak zaawansowana, że ​​żaden popularny obecnie produkowany samochód elektryczny nie może się z nim równać pod wieloma względami.

    Reklama

    Wyjaśniamy dlaczego i3 wyprzedził swoje czasy i sprawdzimy czy istnieje obecnie sens zakup z drugiej ręki „iTrójki”.

    Nadwozie i podwozie

    Colin Chapman, założyciel Lotus Cars, słynął z powiedzenia, że „w samochodzie kluczowe jest dodanie lekkości”. BMW wzięło to sobie do serca, tworząc i3. Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (w skrócie CFRP), aluminium i magnez — to materiały użyte w konstrukcji BMW i3.

    Materiały tego rodzaju były (i nadal są) niespotykane w popularnym, masowo produkowanym samochodzie. Dlaczego? Ponieważ są bardzo drogie, zwłaszcza włókno węglowe i magnez. Ponadto masowa produkcja części z włókna węglowego jest bardzo trudna.

    Na bazie doświadczeń z karbonem w i3, BMW użyło ten materiał w serii 7 (G11/G12), które zadebiutowało w 2015 roku. Carbon Core w połączeniu z aluminium i stalą, pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu o około 130 kg w porównaniu z poprzednią generacją BMW 7.

    i3 składał się z dwóch podstawowych modułów – modułu life i modułu napędowego. Moduł life był zasadniczo przedziałem pasażerskim i został wykonany z CFRP. Zapewniało to wyjątkową sztywność, jakiej nie zapewnił żaden inny materiał, oraz maksymalne bezpieczeństwo pasażerów. Sztywność była tak wysoka, że ​​nie był potrzebny słupek B!

    Moduł napędowy został wykonany z aluminium i mieścił podwozie i elementy napędowe samochodu, podczas gdy magnez był używany w konstrukcji nośnej panelu instrumentów.

    Czy wszystkie te działania się opłaciły? Z pewnością tak. Początkowe BMW i3 z baterią 18,8 kWh ważyło zaledwie 1270 kg. Nigdy wcześniej nie było samochodu, który zostałby wyprodukowany przy użyciu tych materiałów i technik.

    Układ napędowy i układ wysokiego napięcia

    i3 został oparty na dedykowanej platformie pojazdu elektrycznego i w pełni wykorzystał ten fakt. Silnik znajdował się z tyłu i napędzał tylną oś, co w samochodzie elektrycznym jest najlepszym rozwiązaniem.

    Pomaga to pojazdowi elektrycznemu radzić sobie z przyspieszeniem wzdłużnym w najlepszy możliwy sposób, ponieważ moment obrotowy w silniku elektrycznym osiąga szczyt od zerowych obrotów na minutę.

    i3 używał 3-fazowego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który jest najbardziej wydajnym typem silnika, jaki może mieć samochód elektryczny, z teoretyczną sprawnością do 94%.

    BMW i3 było dostępne z dwoma mocami wyjściowymi – 170 KM i 184 KM dla wersji „S”, która pojawiła się później. Maksymalny moment obrotowy wynosił odpowiednio 250 Nm i 270 Nm.

    BMW i3
    (c) BMW

    Jednobiegowa skrzynia biegów miała całkowity (w połączeniu z mechanizmem różnicowym) współczynnik redukcji wynoszący 9,67:1. Oznacza to, że moment obrotowy koła wynosił 2418 Nm dla wersji standardowej i 2611 Nm dla wersji „S”.

    Takie wartości momentu obrotowego i mocy w połączeniu ze stosunkowo niską masą samochodu przełożyły się na bardzo imponujące parametry przyspieszenia: od 0 do 100 km/h w 7,2 s dla wersji podstawowej i 6,9 s dla wersji „S”. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 150 km/h i 160 km/h dla wersji „S”.

    Przez cały cykl życia samochodu BMW wyposażyło i3 w trzy różne wersje akumulatorów chłodzonych cieczą: 60 Ah, 94 Ah i 120 Ah litowo-jonowych.

    Oczywiście, wartości pojemności podane przez BMW nie są bezpośrednio przekładalne na kWh, ale w połączeniu z napięciami znamionowymi akumulatorów, zawartość energii netto wynosiła odpowiednio 18,8 kWh, 27,2 kWh i 37,9 kWh kWh przy zasięgu od 160 km do 285 km.

    Ponieważ pierwszy i3 używał 18,8 kWh, a jego zasięg był ograniczony, BMW oferowało również wersję z większym zasięgiem. Używał dwucylindrowego silnika motocyklowego o pojemności 647 cm3 firmy BMW Motorrad, który służył wyłącznie jako generator prądu i zapewniał maksymalny zasięg 300 km dla wersji 60 Ah.

    Podwozie

    BMW i3 zostało wyposażone w całkowicie niezależne zawieszenie dookoła. Przednia oś wykorzystywała klasyczną konstrukcję kolumn McPhersona z dolnym wahaczem, a z tyłu zastosowano wyrafinowaną konstrukcję pięciowahaczową, która jest jedną z najlepszych architektur zawieszenia, jakie może mieć samochód.

    Te mądre wybory zawieszenia pozwoliły samochodowi zmaksymalizować właściwości jezdne, zachowując jednocześnie bardzo przyzwoity komfort.

    BMW i3
    (c) BMW

    BMW i3 użyło kombinacji koła/opony 155/70/R19. Duże koła są dziś normą w samochodach elektrycznych i jest to zrozumiałe, ponieważ w ten sposób moment obrotowy jest lepiej obsługiwany.

    Bardzo wąskie opony o szerokości 155 mm były praktycznie jedynym sposobem BMW na zmniejszenie oporu aerodynamicznego i oporu toczenia.

    Wersja „S”, ze względu na bardziej sportową orientację, wykorzystywała asymetryczną kombinację wymiarów między osią przednią i tylną. 175/55/R20 z przodu i 195/50/R20 z tyłu.

    BMW i3
    (c) BMW

    Układ hamulcowy zawierał wentylowane tarcze we wszystkich kołach, ale oczywiście, jak w każdym samochodzie elektrycznym, większość codziennego hamowania była obsługiwana przez silnik o maksymalnej mocy odzyskiwania 50 kW.

    W przypadku każdego samochodu elektrycznego kluczowe znaczenie mają parametry aerodynamiczne, a i3 nie wypadł źle z powierzchnią projekcji wynoszącą 0,69 m2 (współczynnik Cd wynosił 0,29, a powierzchnia czołowa 2,38 m2).

    Filozofia wnętrza

    Innowacyjny duch BMW i3 był obecny również we wnętrzu samochodu. Brak słupka B, przeciwległe przednie i tylne drzwi oraz płaska podłoga stworzyły poczucie przestronności, jakiej wcześniej nie było w segmencie supermini. Niektóre z dzisiejszych trendów dotyczących wyświetlaczy wewnętrznych są inspirowane i3.

    Układ małego wyświetlacza zestawu wskaźników uzupełniony o większy ekran informacyjno-rozrywkowy, oba „wolnostojące”, jest obecnie szeroko stosowany w branży. Jeśli chodzi o użyte materiały, jednym z głównych celów był zrównoważony rozwój.

    Aby podkreślić przyjazny dla środowiska charakter samochodu, użyto plastiku z recyklingu, drewna eukaliptusowego, ekstraktu z liści drzewa oliwnego jako naturalnego środka garbującego i rośliny kenaf.

    Czy BMW i3 jest nadal nowoczesne?

    Oczywiście. Poziom technologii i materiałów użytych w BMW i3 jest bardzo wysoki. Jedynym obszarem, który jest oczywisty, że minęły lata, jest zawartość energii w akumulatorze.

    Największa bateria zamontowana w i3 miała 37,9 kWh, co jest niską wartością według dzisiejszych standardów. Ten rozmiar baterii jest w zupełności wystarczający do jazdy po mieście, ale ogranicza ją w podróżach autostradą lub na duże odległości.

    Niemniej jednak BMW i3 jest nadal dobrym wyborem na samochód elektryczny z nastawieniem na miasto, który nie powiedziałby „nie” dalszej wyprawie autostradą.

    Jeśli chodzi o ceny używanych BMW i3 – tutaj robi się ciekawie. Szybki rzut oka na Otomoto pokazuje, że średnia cena BMW i3 wynosi około 70 000 złotych.

    Na Otomoto jest około 120 BMW i3 na sprzedaż, a ceny wahają się od 40 000 do abstrakcyjnych 160 000 złotych.

    Reklama
    bmw BMW i3 ev i3 samochód elektryczny
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni wpisStarlink za darmo? Jest tylko jedno ale
    Następny wpis BYD unowocześnia system autonomicznej jazdy

    Może Cię również zainteresować

    Moto

    Rewolucja w bateriach! Elastyczne ogniwo z Chin może zrewolucjonizować rynek aut elektrycznych

    09/10/2025
    Moto

    Cenowa rewolucja Tesla: czy „biedny” Model Y Standard zawojuje rynek?

    08/10/2025
    Moto

    Segway GT3 Pro: terenowa hulajnoga osiągająca prędkość 80 km/h

    14/08/2025
    Dodaj komentarz
    Dodaj komentarz Cancel Reply

    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024152K Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/2024128K Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/2024111K Wyświetleń
    Nasze sociale
    • Facebook
    • Twitter
    Najnowsze
    Komputery

    Orange Pi 6 Plus. Nowy król wydajności w świecie mikro komputerów

    By TechFuture13/10/2025
    Smartfony

    RedMagic 11 Pro: Nadchodzi rewolucja w chłodzeniu smartfonów!

    By TechFuture13/10/2025
    Smartfony

    Dlaczego upadł gigant? Historia HTC – pioniera smartfonów z Androidem

    By TechFuture11/10/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024152K Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/2024128K Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/2024111K Wyświetleń
    Polecamy

    Orange Pi 6 Plus. Nowy król wydajności w świecie mikro komputerów

    13/10/2025

    RedMagic 11 Pro: Nadchodzi rewolucja w chłodzeniu smartfonów!

    13/10/2025

    Dlaczego upadł gigant? Historia HTC – pioniera smartfonów z Androidem

    11/10/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter)
    • Smartfony
    • Komputery
    • Gadżety
    • Tablety
    • Internet
    © 2025 TechFuture.pl

    Wpisz wyszukiwaną frazę i kliknij Enter. Naciśnij Esc aby anulować.