Close Menu
    Najnowsze

    Decima – potęga graficzna Guerrilla Games współtworząca nową erę gier

    01/07/2025

    GTA 6 na Xbox? Pobierz już dziś… ale z małym haczykiem!

    01/07/2025

    Death Stranding 2 pod lupą: ile graczy już zanurzyło się w On the Beach?

    01/07/2025
    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/2024

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/2024

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/2024

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter) Instagram
    • Kontakt
    • Reklama
    Facebook X (Twitter)
    TechFuture.plTechFuture.pl
    • Technologia
      1. Smartfony
      2. Tablety
      3. Gadżety
      4. Internet
      5. Wszystko

      Xiaomi Mix Flip 2: elegancki składak, który może zdetronizować Samsunga

      27/06/2025

      Titan 2 od Unihertz – powrót BlackBerry w nowoczesnym stylu

      26/06/2025

      Fairphone 6 to cieńszy, lżejszy i naprawialny telefon o modułowej konstrukcji

      26/06/2025

      Google Pixel 10 Pro Fold z certyfikatem IP68 – konkurencja dla Galaxy Z Fold 7?

      24/06/2025

      Zrewolucjonizowana wielozadaniowość: Stage Manager w iPadOS 26 trafia na kolejne iPady

      27/06/2025

      Następny iPad Pro od Apple otrzyma ultra cienkie ramki

      24/06/2025

      WhatsApp w końcu trafił na iPada!

      28/05/2025

      Aplikacja Instagram na iPada już wkrótce!

      09/04/2025

      Alienware wchodzi w zabawki: Zestaw klocków Alienware Area-51

      11/06/2025

      Anker Soundcore P41i – słuchawki TWS z funkcją powerbanku

      10/06/2025

      Google zaprezentowało Wear OS 6 z wieloma usprawnieniami

      21/05/2025

      Już niedługo dokonasz płatności korzystając z inteligentnych okularów!

      29/04/2025

      Rywalizacja na orbicie przybiera na sile. Starlink z poważną konkurencją

      24/06/2025

      Rekordowe cybertsunami: Cloudflare zablokowało gigantyczny atak DDoS!

      23/06/2025

      Potężny wyciek 16 miliardów haseł – żadna usługa nie jest bezpieczna!

      20/06/2025

      Google uruchamia instancje chmurowe z NVIDIA RTX Pro 6000 i 8 GPU oraz CPU AMD EPYC 9005

      12/06/2025

      Zrewolucjonizowana wielozadaniowość: Stage Manager w iPadOS 26 trafia na kolejne iPady

      27/06/2025

      Xiaomi Mix Flip 2: elegancki składak, który może zdetronizować Samsunga

      27/06/2025

      Titan 2 od Unihertz – powrót BlackBerry w nowoczesnym stylu

      26/06/2025

      Fairphone 6 to cieńszy, lżejszy i naprawialny telefon o modułowej konstrukcji

      26/06/2025
    • Komputery
      1. Laptopy
      2. PC
      3. Gaming
      4. Wszystko

      Emdoor xCaim to laptop z AI i drugim niezwykle przydatnym ekranem

      22/03/2025

      Lenovo Yoga Slim 9i. Pierwszy laptop z kamerą ukrytą pod taflą ekranu

      13/02/2025

      Czy laptop z podwójnym ekranem ma sens? Przedstawiamy wady i zalety

      25/01/2025

      Premiera nowego Lenovo Yoga Slim z prezentem

      03/10/2024

      Decima – potęga graficzna Guerrilla Games współtworząca nową erę gier

      01/07/2025

      GTA 6 na Xbox? Pobierz już dziś… ale z małym haczykiem!

      01/07/2025

      Death Stranding 2 pod lupą: ile graczy już zanurzyło się w On the Beach?

      01/07/2025

      Microsoft i ASUS prezentują ROG Xbox Ally oraz ROG Xbox Ally X – handheldy „Project Kennan” na bazie Windows 11

      09/06/2025

      Decima – potęga graficzna Guerrilla Games współtworząca nową erę gier

      01/07/2025

      GTA 6 na Xbox? Pobierz już dziś… ale z małym haczykiem!

      01/07/2025

      Death Stranding 2 pod lupą: ile graczy już zanurzyło się w On the Beach?

      01/07/2025

      AMD rośnie w siłę: OpenAI wybiera nowe układy MI‑Chips i serwery Helios

      13/06/2025
    • Moto

      Fenomen BYD i rewolucja robotaxi – technologia napędza globalne ambicje Chin

      25/06/2025

      Uwaga dla użytkowników smartfonów: LiDAR w samochodach może uszkodzić aparat w telefonie

      29/05/2025

      Jaguar Land Rover i AllFocal Optics: Rewolucja w wyświetlaczach Head-Up

      27/05/2025

      Volonaut Airbike: Polska odpowiedź na speeder bike z Gwiezdnych Wojen

      18/05/2025

      CarPlay Ultra: Rewolucja w interfejsie samochodowym od Apple

      18/05/2025
    • Militaria

      Fiasko ataku bombowego USA na Iran? Donald Trump wściekły

      25/06/2025

      B-2 Spirit: Niewidzialny duch w akcji nad Iranem

      23/06/2025

      Samoloty transportowe znikają nad Iranem. Czy Chiny potajemnie wspierają Teheran?

      20/06/2025

      Brytyjska armia wyciągnęła wnioski z wojny w Ukrainie. Wdraża strategię 20-40-40

      28/05/2025

      Polska zakupi 1400 potężnych bomb: kluczowy krok w modernizacji Sił Powietrznych

      26/05/2025
    • AI

      NeuroAI: Jak sztuczna inteligencja odkrywa i steruje ludzkim mózgiem

      24/06/2025

      Nadchodzi Agentic AI. Następna generacja autonomicznych asystentów

      13/06/2025

      Manus AI – agent, który zmiażdżył CAPTCHA i redefiniuje autonomię sztucznej inteligencji

      13/06/2025

      Google Veo 3: Rewolucja w generowaniu wideo AI dostępna w 71 nowych krajach – ale nie w UE

      26/05/2025

      Sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje rynek pracy w ciągu 5 lat – młodzież musi przygotować się już teraz

      26/05/2025
    Forum
    TechFuture.plTechFuture.pl
    Strona główna » BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy
    Moto

    BMW i3. Samochód, który wyprzedził swoje czasy

    TechFutureBy TechFuture10/02/2025Brak komentarzy6 minut czytania
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Reddit Telegram Email
    BMW i3
    (c) BMW
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email
    Reklama

    BMW i3 został po raz pierwszy zaprezentowany pod koniec 2013 roku. Był to kompaktowy, całkowicie elektryczny pojazd, który początkowo miał dwie wersje: standardową i z rozszerzonym zasięgiem.

    Mimo że samochód ma już ponad 9 lat, jego technologia jest tak zaawansowana, że ​​żaden popularny obecnie produkowany samochód elektryczny nie może się z nim równać pod wieloma względami.

    Reklama

    Wyjaśniamy dlaczego i3 wyprzedził swoje czasy i sprawdzimy czy istnieje obecnie sens zakup z drugiej ręki „iTrójki”.

    Nadwozie i podwozie

    Colin Chapman, założyciel Lotus Cars, słynął z powiedzenia, że „w samochodzie kluczowe jest dodanie lekkości”. BMW wzięło to sobie do serca, tworząc i3. Tworzywo sztuczne wzmocnione włóknem węglowym (w skrócie CFRP), aluminium i magnez — to materiały użyte w konstrukcji BMW i3.

    Materiały tego rodzaju były (i nadal są) niespotykane w popularnym, masowo produkowanym samochodzie. Dlaczego? Ponieważ są bardzo drogie, zwłaszcza włókno węglowe i magnez. Ponadto masowa produkcja części z włókna węglowego jest bardzo trudna.

    Na bazie doświadczeń z karbonem w i3, BMW użyło ten materiał w serii 7 (G11/G12), które zadebiutowało w 2015 roku. Carbon Core w połączeniu z aluminium i stalą, pozwoliło zmniejszyć masę pojazdu o około 130 kg w porównaniu z poprzednią generacją BMW 7.

    i3 składał się z dwóch podstawowych modułów – modułu life i modułu napędowego. Moduł life był zasadniczo przedziałem pasażerskim i został wykonany z CFRP. Zapewniało to wyjątkową sztywność, jakiej nie zapewnił żaden inny materiał, oraz maksymalne bezpieczeństwo pasażerów. Sztywność była tak wysoka, że ​​nie był potrzebny słupek B!

    Moduł napędowy został wykonany z aluminium i mieścił podwozie i elementy napędowe samochodu, podczas gdy magnez był używany w konstrukcji nośnej panelu instrumentów.

    Czy wszystkie te działania się opłaciły? Z pewnością tak. Początkowe BMW i3 z baterią 18,8 kWh ważyło zaledwie 1270 kg. Nigdy wcześniej nie było samochodu, który zostałby wyprodukowany przy użyciu tych materiałów i technik.

    Układ napędowy i układ wysokiego napięcia

    i3 został oparty na dedykowanej platformie pojazdu elektrycznego i w pełni wykorzystał ten fakt. Silnik znajdował się z tyłu i napędzał tylną oś, co w samochodzie elektrycznym jest najlepszym rozwiązaniem.

    Pomaga to pojazdowi elektrycznemu radzić sobie z przyspieszeniem wzdłużnym w najlepszy możliwy sposób, ponieważ moment obrotowy w silniku elektrycznym osiąga szczyt od zerowych obrotów na minutę.

    i3 używał 3-fazowego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który jest najbardziej wydajnym typem silnika, jaki może mieć samochód elektryczny, z teoretyczną sprawnością do 94%.

    BMW i3 było dostępne z dwoma mocami wyjściowymi – 170 KM i 184 KM dla wersji „S”, która pojawiła się później. Maksymalny moment obrotowy wynosił odpowiednio 250 Nm i 270 Nm.

    BMW i3
    (c) BMW

    Jednobiegowa skrzynia biegów miała całkowity (w połączeniu z mechanizmem różnicowym) współczynnik redukcji wynoszący 9,67:1. Oznacza to, że moment obrotowy koła wynosił 2418 Nm dla wersji standardowej i 2611 Nm dla wersji „S”.

    Takie wartości momentu obrotowego i mocy w połączeniu ze stosunkowo niską masą samochodu przełożyły się na bardzo imponujące parametry przyspieszenia: od 0 do 100 km/h w 7,2 s dla wersji podstawowej i 6,9 s dla wersji „S”. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 150 km/h i 160 km/h dla wersji „S”.

    Przez cały cykl życia samochodu BMW wyposażyło i3 w trzy różne wersje akumulatorów chłodzonych cieczą: 60 Ah, 94 Ah i 120 Ah litowo-jonowych.

    Oczywiście, wartości pojemności podane przez BMW nie są bezpośrednio przekładalne na kWh, ale w połączeniu z napięciami znamionowymi akumulatorów, zawartość energii netto wynosiła odpowiednio 18,8 kWh, 27,2 kWh i 37,9 kWh kWh przy zasięgu od 160 km do 285 km.

    Ponieważ pierwszy i3 używał 18,8 kWh, a jego zasięg był ograniczony, BMW oferowało również wersję z większym zasięgiem. Używał dwucylindrowego silnika motocyklowego o pojemności 647 cm3 firmy BMW Motorrad, który służył wyłącznie jako generator prądu i zapewniał maksymalny zasięg 300 km dla wersji 60 Ah.

    Podwozie

    BMW i3 zostało wyposażone w całkowicie niezależne zawieszenie dookoła. Przednia oś wykorzystywała klasyczną konstrukcję kolumn McPhersona z dolnym wahaczem, a z tyłu zastosowano wyrafinowaną konstrukcję pięciowahaczową, która jest jedną z najlepszych architektur zawieszenia, jakie może mieć samochód.

    Te mądre wybory zawieszenia pozwoliły samochodowi zmaksymalizować właściwości jezdne, zachowując jednocześnie bardzo przyzwoity komfort.

    BMW i3
    (c) BMW

    BMW i3 użyło kombinacji koła/opony 155/70/R19. Duże koła są dziś normą w samochodach elektrycznych i jest to zrozumiałe, ponieważ w ten sposób moment obrotowy jest lepiej obsługiwany.

    Bardzo wąskie opony o szerokości 155 mm były praktycznie jedynym sposobem BMW na zmniejszenie oporu aerodynamicznego i oporu toczenia.

    Wersja „S”, ze względu na bardziej sportową orientację, wykorzystywała asymetryczną kombinację wymiarów między osią przednią i tylną. 175/55/R20 z przodu i 195/50/R20 z tyłu.

    BMW i3
    (c) BMW

    Układ hamulcowy zawierał wentylowane tarcze we wszystkich kołach, ale oczywiście, jak w każdym samochodzie elektrycznym, większość codziennego hamowania była obsługiwana przez silnik o maksymalnej mocy odzyskiwania 50 kW.

    W przypadku każdego samochodu elektrycznego kluczowe znaczenie mają parametry aerodynamiczne, a i3 nie wypadł źle z powierzchnią projekcji wynoszącą 0,69 m2 (współczynnik Cd wynosił 0,29, a powierzchnia czołowa 2,38 m2).

    Filozofia wnętrza

    Innowacyjny duch BMW i3 był obecny również we wnętrzu samochodu. Brak słupka B, przeciwległe przednie i tylne drzwi oraz płaska podłoga stworzyły poczucie przestronności, jakiej wcześniej nie było w segmencie supermini. Niektóre z dzisiejszych trendów dotyczących wyświetlaczy wewnętrznych są inspirowane i3.

    Układ małego wyświetlacza zestawu wskaźników uzupełniony o większy ekran informacyjno-rozrywkowy, oba „wolnostojące”, jest obecnie szeroko stosowany w branży. Jeśli chodzi o użyte materiały, jednym z głównych celów był zrównoważony rozwój.

    Aby podkreślić przyjazny dla środowiska charakter samochodu, użyto plastiku z recyklingu, drewna eukaliptusowego, ekstraktu z liści drzewa oliwnego jako naturalnego środka garbującego i rośliny kenaf.

    Czy BMW i3 jest nadal nowoczesne?

    Oczywiście. Poziom technologii i materiałów użytych w BMW i3 jest bardzo wysoki. Jedynym obszarem, który jest oczywisty, że minęły lata, jest zawartość energii w akumulatorze.

    Największa bateria zamontowana w i3 miała 37,9 kWh, co jest niską wartością według dzisiejszych standardów. Ten rozmiar baterii jest w zupełności wystarczający do jazdy po mieście, ale ogranicza ją w podróżach autostradą lub na duże odległości.

    Niemniej jednak BMW i3 jest nadal dobrym wyborem na samochód elektryczny z nastawieniem na miasto, który nie powiedziałby „nie” dalszej wyprawie autostradą.

    Jeśli chodzi o ceny używanych BMW i3 – tutaj robi się ciekawie. Szybki rzut oka na Otomoto pokazuje, że średnia cena BMW i3 wynosi około 70 000 złotych.

    Na Otomoto jest około 120 BMW i3 na sprzedaż, a ceny wahają się od 40 000 do abstrakcyjnych 160 000 złotych.

    Reklama
    bmw BMW i3 ev i3 samochód elektryczny
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni wpisStarlink za darmo? Jest tylko jedno ale
    Następny wpis BYD unowocześnia system autonomicznej jazdy

    Może Cię również zainteresować

    Moto

    Fenomen BYD i rewolucja robotaxi – technologia napędza globalne ambicje Chin

    25/06/2025
    Moto

    Uwaga dla użytkowników smartfonów: LiDAR w samochodach może uszkodzić aparat w telefonie

    29/05/2025
    Moto

    Jaguar Land Rover i AllFocal Optics: Rewolucja w wyświetlaczach Head-Up

    27/05/2025
    Dodaj komentarz
    Dodaj komentarz Cancel Reply

    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/202415 336 Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/202411 861 Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/202411 832 Wyświetleń
    Nasze sociale
    • Facebook
    • Twitter
    Najnowsze
    Gaming

    Decima – potęga graficzna Guerrilla Games współtworząca nową erę gier

    By TechFuture01/07/2025
    Gaming

    GTA 6 na Xbox? Pobierz już dziś… ale z małym haczykiem!

    By TechFuture01/07/2025
    Gaming

    Death Stranding 2 pod lupą: ile graczy już zanurzyło się w On the Beach?

    By TechFuture01/07/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Popularne

    OLED, pOLED i AMOLED – wyjaśniamy różnice między nowoczesnymi ekranami

    01/10/202415 336 Wyświetleń

    Motorola zapowiedziała nowy smartfon ThinkPhone 25

    01/10/202411 861 Wyświetleń

    Jak stworzyć własną sztuczną inteligencje? Poznaj 3 sposoby na własny model AI

    11/10/202411 832 Wyświetleń
    Polecamy

    Decima – potęga graficzna Guerrilla Games współtworząca nową erę gier

    01/07/2025

    GTA 6 na Xbox? Pobierz już dziś… ale z małym haczykiem!

    01/07/2025

    Death Stranding 2 pod lupą: ile graczy już zanurzyło się w On the Beach?

    01/07/2025

    Newsletter

    Raz w tygodniu wyślemy Ci najciekawsze wiadomości ze świata najnowszych technologii. Bez żadnego spamu, bo go nie lubimy.

    Facebook X (Twitter)
    • Smartfony
    • Komputery
    • Gadżety
    • Tablety
    • Internet
    © 2025 TechFuture.pl

    Wpisz wyszukiwaną frazę i kliknij Enter. Naciśnij Esc aby anulować.