Transport morski przeszedł spektakularną transformację, dając początek największym kontenerowcom, jakie kiedykolwiek widział świat. Te kolosalne statki, rozciągające się na ponad 400 metrów, są cudami nowoczesnej inżynierii i kluczowym elementem globalnego handlu.
Dlaczego największe statki kontenerowe są tak ważne? W latach 70. statki typu Panamax o pojemności 4000 TEU były uważane za giganty. Jednak wraz z rozwojem handlu światowego wzrosło zapotrzebowanie na większe i bardziej wydajne statki.
Czym w zasadzie jest TEU? To jednostka pojemności używana często w odniesieniu do portów i statków. Jest ona równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp.
Na początku XXI wieku pojawiły się Ultra-Large Container Vessels (ULCV) , które zrewolucjonizowały branżę żeglugową. Te giganty mogą przewozić ponad 10 000 TEU, a MSC Irina obecnie dzierży rekord największego kontenerowca na świecie o pojemności 24 346 TEU!
Ale historia statków kontenerowych nie dotyczy tylko rozmiaru. Kluczowe są wydajność i zaawansowana technologia. Nowoczesne statki są projektowane tak, aby optymalizować zużycie paliwa i usprawnić operacje morskie.
Im większy statek, tym bardziej wyrafinowane są jego systemy, dzięki czemu śledzenie i zarządzanie tymi gigantami jest łatwiejsze niż kiedykolwiek.
Największe kontenerowce świata
W 2024 r. największe kontenerowce na świecie pobiły rekordy pod względem wielkości, pojemności i technologii.
Przyjrzyjmy się 10 największym gigantom morskim:
MSC Irina
MSC Irina to największy na świecie statek kontenerowy o pojemności 24 346 TEU. Pływający pod banderą Liberii, ma 399,9 metra długości i 61,3 metra szerokości. Ten gigantyczny statek jest pierwszym z sześciu zbudowanych przez chińską stocznię Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Group.
MSC Irina i jego siostrzany statek, MSC Loreto, zbudowane zostały na bazie inteligentnych projektów, aby zużywać mniej paliwa. Posiadają ogromne śruby napędowe, system do wytwarzania pęcherzyków powietrza i zmniejszania oporu wody oraz hybrydowe skrubery, zmniejszające emisję dwutlenku węgla o 3 do 4%.
MSC Loreto
MSC Loreto to statek kontenerowy o pojemności 24 346 TEU, jeden z największych statków kontenerowych na świecie. jednostka ta jest jednym z sześciu wyprodukowanych przez chińską stocznię Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding Group dla Mediterranean Shipping Company.
MSC Loreto, pływający pod banderą Liberii, posiada ogromne śruby napędowe i hybrydowe pochłaniacze, aby lepiej wykorzystywać paliwo i ograniczyć emisję dwutlenku węgla. Tak jak siostrzane jednostki jego długość wynosi przeszło 400 metrów, a szerokość to 60 metrów.
MSC Michel Cappellini
MSC Michel Cappellini to kolejny niesamowity statek we flocie MSC. Pokazuje, jak bardzo firma jest oddana przekraczaniu granic inżynierii morskiej. Mając pojemność 24 346 TEU, jest to jeden z największych kontenerowców na świecie, który pływa po oceanach niezwykle efektywnie.
Ten morski gigant, wyprodukowany przez Yangzijiang Shipbuilding w Chinach, ma 400 metrów długości, 61,5 metra szerokości i 16,5 metra głębokości, co pozwala mu przewozić duże ilości ładunków. Jego nazwa honoruje Michela Cappelliniego, byłego dyrektora generalnego MSC, który doprowadził firmę do globalnej potęgi morskiej.
OOCL Spain
OOCL Spain jest pierwszym statkiem Orient Overseas Container Line, który przekroczył limit 24 188 TEU. Swój pierwszy rejs odbył 25 marca 2023 r. i jest jednym z największych kontenerowców na świecie.
Nantong COSCO KHI Ship Engineering Co. zbudowało ten statek o długości 399,9 m, szerokości 61,3 m i tonażu brutto 235 341 ton. Amerykańskie Biuro Żeglugowe nadało mu oznaczenie „Inteligentny statek”, ponieważ OOCL Spain wykorzystuje inteligentne technologie w celu zapewnienia lepszych operacji, oszczędności paliwa, monitorowania stanu konstrukcji i zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa.
ONE Innovation
ONE Innovation to czołowy statek Ocean Network Express (ONE), pokazuje szczyt morskiej pomysłowości i innowacji. Może przewozić 24 136 TEU, co czyni go jednym z największych kontenerowców na świecie i zmienia globalny handel dzięki swojej dużej wydajności i zaawansowanej technologii.
Zbudowany przez Mitsubishi Heavy Industries w Japonii, ten morski cud ma 400 metrów długości, 61,5 metra szerokości i 16,5 metra głębokości, co pozwala mu poruszać się po oceanach z precyzją. Jego nazwa odzwierciedla silne skupienie firmy na innowacjach, które stale zmieniają standardy transportu morskiego.
Ever Alot
Ever Alot został zbudowany w 2022 roku przez Hudong-Zhonghua Shipbuilding Group Co. Statek został przekazany tajwańskiej firmie żeglugowej Evergreen Marine i może przewozić do 24 004 TEU.
Ma 399,9 metra długości i 61,5 metra szerokości i jest jednym z największych kontenerowców na świecie. Statek ma technologię umożliwiającą lepsze poruszanie się w wodzie, co pozwala mu szybko przewozić ciężkie ładunki i zużywać mniej paliwa.
HMM Algeciras
HMM Algeciras jest jednym z dwunastu przyjaznych dla środowiska statków kontenerowych o pojemności 24 000 TEU, będąc jednocześnie jednym z największych statków kontenerowych na świecie.
Pływa pod banderą Panamy, ma 399,9 m długości, 61 m szerokości i 33,2 m zanurzenia. Zbudowała go stocznia Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. Statek ma system skrubera (służy do oczyszczania gazów) i inteligentną konstrukcję kadłuba, aby być bardziej przyjaznym dla środowiska i efektywniej wykorzystywać energię.
Ever Ace
Ever Ace to jeden z największych kontenerowców na świecie, może przewozić 23 992 TEU. Rozpoczął swoją pierwszą podróż w lipcu 2021 r. Samsung Heavy Industries w Korei Południowej zbudował ten ogromny statek o długości 399,9 m i szerokości 61,5 m. Napędzany jest silnikiem Wartsila, Ever Ace osiąga prędkość przelotową 22,6 węzła.
HMM Oslo
HMM Oslo został zbudowany przez Samsung Heavy Industries, jest jak jego siostrzany statek HMM Algeciras jest jednym z największych kontenerowców na świecie. Ma 399,9 m długości, 61,50 m szerokości i może przewozić 23 820 TEU.
Pływający pod banderą Panamy, HMM Oslo jest jednym z dwudziestu nowych ekologicznych kontenerowców we flocie firmy HMM, która zorientowana jest na przestrzeganiu zasad ochrony środowiska.
MSC Gulsun
MSC Gulsun, jeden z największych statków kontenerowych na świecie, jest obsługiwany przez Mediterranean Shipping Company. Może przewozić 23 756 TEU. Wyprodukowany przez Samsung Heavy Industries i zarejestrowany w Panamie, wyróżnia się szerokością 62 metrów, co pozwala na umieszczenie 24 rzędów kontenerów obok siebie.
Projekt ma na celu zwiększenie pojemności kontenerów przy jednoczesnym zmniejszeniu ogólnego śladu węglowego.